
11
Bijlage 11 - Best Practices
Om tot een passende oplossing voor ons idee te komen, is het waardevol om te onderzoeken hoe andere bedrijven sportscholen benaderen met het doel om hun producten of diensten te verkopen. Denk hierbij aan concurrenten, supplementenmerken en leveranciers van fitnessapparatuur. Ook deze partijen richten zich op het aantrekken van sportscholen als klant en gebruiken daarbij verschillende strategieën. Hieronder lichten we de best practices toe die ons het meest zijn opgevallen.
Het aanbieden van samples
Wij zien dat verschillende bedrijven gratis producten of samples aanbieden aan potentiële klanten, om het product eerst uit te kunnen proberen. Dit zien wij vooral terug bij supplementenmerken. Dit blijkt bijvoorbeeld uit het interview met Healthclub en Heijenoord en club Piazza Sports. Beide gaven in het interview aan regelmatig samples te ontvangen van proteïnebars en eiwitshakes om te kunnen uitproberen. Op deze manier proberen supplementenmerken sportscholen te bereiken.(Bijlage 9.1, Interview Piazza Sports Houten) (Bijlage 9.2, Interview Healthclub Heijenoord)
Pagina op de website
Supplementenmerken Upfront heeft een pagina op de website gericht op het in contact komen met potentiële partners. Deze pagina heet "Upfront partners" en bevat een contactformulier die kan worden ingevuld door potentiële klanten. Boven dit cotactformulier staat "Upfront op jouw locatie? Meld je aan!". Met deze pagina maakt Upfront de drempel laag voor potentiële klanten om contact op te nemen om een eventueel partnership aan te gaan. (Upfront, z.d.)
Ook XXL Nutrition schenkt aandacht op de website voor potentiële partners, zoals sportscholen. Zo hebben ze een pagina met een uitleg over het affiliatie marketingpartnerprogramma. Bij deze pagina staat dat het onder andere bedoeld is voor fitnesscentra. Op deze pagina is uitleg te vinden over het programma, worden algemene vragen beantwoord, kun je je aanmelden of verder contact opnemen voor eventuele vragen en mogelijkheden. Op deze manier probeert XXL Nutrition sportscholen te benaderen om zich bij hen aan te sluiten. (XXL Nutrition Affiliate Marketingprogramma, z.d.)
Leverancier van fitnessapparatuur Technogym heeft een eigen website voor B2B-klanten, waarop ook nog eens verschillende segmenten worden onderscheiden. Technogym heeft onder andere ook het segment "fitness clubs", waarmee ze sportscholen proberen aan te spreken. Op deze pagina is relevante informatie voor de sportscholen, succesverhalen van andere sportscholen, contactformulier en verschillende CTA's te vinden. Deze pagina is dus helemaal ingericht op "fitness clubs". Op deze manier probeert Technogym sportscholen aan te trekken. (BH Live Pyramids Centre – Portsmouth, VK, z.d.)
Blogs en SEO
Fitnessappartuur merk Technogym en supplementenmerk XXL Nutrition publiceren veel blogs op hun website over onderwerpen als sport en voeding. Hierbij maken ze gebruik van zoekwoorden om beter vindbaar te zijn op zoekmachines. Deze blogs trekt potentiële klanten sneller naar hun website toe, waardoor ze awareness weten te creëren. (XXL Nutrition, z.d.) (Technogym, z.d.)
Langsgaan op locatie
Uit interviews met sportscholen blijkt dat er ook merken zijn die zonder afspraak opeens op de stoep staan en hun producten proberen te verkopen. Sportscholen worden dus ook op deze manier benaderd door bedrijven. Dit bleek onder andere uit het interview met Healthclub Heijnoord en club Piazza Sports. (Bijlage 9.1, Interview Piazza Sports Houten) (Bijlage 9.2, Interview Healthclub Heijenoord)
Telemarketing
Uit verschillende interviews met sportscholen bleek dat er veel merken zijn die iets aan ze proberen te verkopen door telemarketing. Meerdere sportscholen geven aan dagelijks gebeld te worden door verschillende bedrijven met een verkooppraatje. Club Piazza Sports geeft aan dat dit kan werken, mits je het slim aanpakt. Volgens Nikki, eigenaar van Club Piazza Sports, moet zo een telefoongesprek oprecht en persoonlijk overkomen om haar te prikkelen. (Bijlage 9.1, Interview Piazza Sports Houten) (Bijlage 9.5, Interview Fitness Aalsmeer)
E-mailmarketing
In meerdere interviews met sportscholen kwam naar voren dat sportscholen veel worden benaderd door merken via e-mail. Zo gaf Hans van Fitness Paradise aan ongeveer 10 mails per dag te ontvangen met reclame gericht aan zijn sportschool. E-mailmarketing is dus iets dat veel wordt ingezet door merken die sportscholen willen benaderen. Wanda van Healthclub Heijenoord gaf ook aan veel reclamemails te ontvangen. Ze vertelde dat deze mails soms wel en niet werken, afhankelijk van haar interesses en de uitstraling van de mail. Ze gaf eerder geneigd te zijn in te gaan op gepersonaliseerde mails als op "standaard/algemene mails". (Bijlage 9.2, Interview Healthclub Heijenoord) (Bijlage 9.3, Interview Fitness Paradise)