
18
Bijlage 18 - Testkaarten E-Mail
18.1 Testkaart 1: Goedkeuring Opdrachtgever
18.1.1: Hypothese
Wij geloven dat Djamila en Walter het volledige plan voor het inzetten van e-mail marketing, waarbij wij gebruik maken van Apollo.io voor het opzoeken van e-mailadressen binnen de doelgroep en HubSpot voor het versturen van de e-mails, begrijpen en dat zij akkoord gaan met het gebruik van de platformen.
18.1.2: Test
Om dat te verifiëren, gaan wij hen de verschillende platformen laten zien en de werking hiervan uitleggen, met daarbij ook duidelijk makend waarom het relevant en essentieel is voor deze campagne.
18.1.3: Meten
We meten de feedback van Djamila en Walter door hun expliciete toestemming te vragen voor het gebruik van de gratis versie van Apollo.io, en de 14 dagen durende 'free trial' van HubSpot.
18.1.4: Criteria
We hebben gelijk als Djamila en Walter expliciet toestemming geven voor het gebruik van beide platformen, met de bijbehorende free trial van HubSpot.
18.2 Testkaart 2: Validatie Opdrachtgever
18.2.1: Hypothese
Wij geloven dat het prototype van de e-mail voldoende persoonlijk, visueel aantrekkelijk en actiegericht is om bewustzijn te creëren en interesse te wekken bij sportschooleigenaren, en hen eventueel te motiveren om een kennismaking te plannen.
18.2.2: Test
Om dat te verifiëren, laten wij het prototype beoordelen door de opdrachtgever aan de hand van een gestructureerde evaluatie waarin zij elk onderdeel een score geven (1–10) en kwalitatieve feedback kunnen geven, ondersteund door de uitleg in de bijgevoegde PowerPoint.
18.2.3: Meten
We meten de feedback van Djamila door haar een evaluatiedocument in te laten vullen, waarbij zij ieder onderdeel van de mail een score van 1 tot 10 geeft. Een 10 betekent dat het onderdeel perfect aansluit bij de doelen die worden aangegeven in de bijbehorende Powerpoint, een 1 betekent dat het ver afwijkt. Verder geven wij ook ruimte voor eventuele ideeën die wij nog niet hebben meegenomen, of andere op- en/of aanmerkingen.
18.2.4: Criteria
We hebben gelijk als:
De gemiddelde score voor alle onderdelen hoger is dan 8,0
Geen enkel onderdeel van de mail lager scoort dan een 7,0
Er geen feitelijke fouten of onduidelijkheden worden gevonden in de mail
18.3 Testkaart 3: Piazza Sports
18.3.1: Hypothese
Wij geloven dat de e-mail, gepresenteerd aan de eigenaresse van Piazza Sports, duidelijk de voordelen van samenwerking met Passa Teamsports overbrengt en haar interesse wekt om verder in gesprek te gaan over de mogelijkheden. De e-mail moet relevant zijn voor haar bedrijf, aansluiten bij haar behoeften en haar uitnodigen tot actie.
18.3.2: Test
Om dat te verifiëren, gaan wij de e-mail persoonlijk aan de eigenaresse tonen tijdens een online gesprek. Hierbij vinden wij het belangrijk haar eerste reactie te verkrijgen, en om een lopend en open gesprek te houden. Daarnaast laten we haar verschillende opties zien voor de visual, om te peilen hoe wij hier in het vervolg mee verder kunnen.
18.3.3: Meten
We meten de feedback aan de hand van de volgende vragen:
Zou ze de e-mail openen als zij geen kennis zou hebben van ons onderzoek?
Zou ze enthousiast worden bij het openen van de e-mail en getriggerd worden om de informatie te lezen?
Is de informatie in de mail relevant voor haar als sportschooleigenaresse?
Zou zij een vervolgafspraak inplannen?
Verder willen we het vooral een lopend gesprek maken, waarbij wij alle feedback die mogelijk is graag meenemen om het prototype te kunnen verbeteren.
18.3.4: Criteria
We hebben gelijk als:
Zij de mail ook zou openen zonder kennis van het onderzoek
Ze enthousiast wordt bij het openen van de mail, en daarmee ook getriggerd is om de rest van de informatie in de mail te lezen
Zij de overige informatie relevant vindt als sportschooleigenaresse
Zij een vervolgafspraak in zou plannen
18.4 Testkaart 4: Expert
18.4.1: Hypothese
Wij geloven dat bij het voorleggen van het gehele plan inclusief het gebruik van de platformen en de mail die is voorbereid, er geen structurele of grote problemen naar voren komen die de expert ziet.
18.4.2: Test
Om dat te verifiëren, nemen wij met hem een interview af waarin wij het volledige plan uitleggen en de mail die wij voor Piazza Sports hebben voorbereid ook aan hem voorleggen.
18.4.3: Meten
We meten de feedback aan de hand van de centrale vraag: zijn er problemen die naar voren komen die volgens de expert in de weg staan om de mails uit te gaan sturen? Daarnaast houden wij een open gesprek opnieuw centraal, zodat alles qua tips die bij de expert opkomen ook meegenomen kunnen worden.
18.4.4: Criteria
We hebben gelijk als er geen problemen door de expert gezien worden aan het systeem of de mail die het uitsturen naar de doelgroep in de weg staat.
18.5.1 Testkaart 5.1: Test naar eigen mail
Stap 18.5.1.1: Hypothese
Wij geloven dat bij het sturen van de e-mail naar een mailadres dat wij zelf beheren, er geen problemen optreden die in de weg staan om de mail te sturen naar de doelgroep.
Stap 18.5.1.2: Test
Om dat te verifiëren, gaan wij een test e-mail zoals die naar de doelgroep zou gaan, naar ons eigen e-mail adres sturen.
Stap 18.5.1.3: Meten
We meten de feedback aan de hand van de volgende punten:
De e-mail komt aan in de inbox, niet in de spam-folder
Het e-mail design ziet er zo uit als gemaakt
Alle links en knoppen werken naar behoren
Stap 18.5.1.4: Criteria
We hebben gelijk als alle bovenstaande punten correct zijn, wat dus betekent dat de e-mail volledig werkt en klaar is om naar de doelgroep te sturen.
18.5.1.2 Testkaart 5.2: Test naar eigen mail
18.5.2.1: Hypothese
Wij geloven dat bij het sturen van de e-mail naar een mailadres dat wij zelf beheren, er geen problemen optreden die in de weg staan om de mail te sturen naar de doelgroep. Hierbij letten wij extra op het e-mailadres waar vanuit de mail gestuurd wordt.
18.5.2.2: Test
Om dat te verifiëren, gaan wij een test e-mail zoals die naar de doelgroep zou gaan, naar ons eigen e-mail adres sturen.
18.5.2.3: Meten
We meten de feedback aan de hand van de volgende punten:
De e-mail komt aan in de inbox, niet in de spam-folder
Het e-mailadres waar vanuit het verzonden is, 'richard@allteamsports.nl', ook zo te zien is
Het e-mail design ziet er zo uit als gemaakt
Alle links en knoppen werken naar behoren
18.5.2.4: Criteria
We hebben gelijk als alle bovenstaande punten correct zijn, wat dus betekent dat de e-mail volledig werkt en klaar is om naar de doelgroep te sturen.
18.6 Testkaart 6: Gepersonaliseerde E-Mails naar persoonlijke mailadressen
18.6.1: Hypothese
Wij geloven dat wanneer we de doelgroep een gepersonaliseerde e-mail sturen met een visueel ontwerp van een kledinglijn van hun sportschool, zal leiden tot voldoende afleveringen, opens en kliks, en een minimale mate van afmeldingen. Dit toont aan dat een gepersonaliseerde e-mail op hun business e-mailadres een effectieve manier is om deze doelgroep te bereiken.
18.6.2: Test
Om dat te verifiëren, gaan wij 25 personen met een functie als directeur of eigenaar een e-mail sturen op hun persoonlijke business mail, gevonden via Apollo.io, met een gepersonaliseerd design voor hun sportschool als visual in de mail. Hierbij letten we op de volgende punten:
Hoeveel e-mails komen daadwerkelijk aan?
Hoeveel e-mails worden geopend?
Klikt men op een link in de mail?
Geeft men aan geen mails meer te willen ontvangen?
18.6.3: Meten
We meten de feedback aan de hand van opgestelde KPI's:
Bounce Rate; percentage van de mails die niet aankomt in een mailbox
Open Rate; percentage van de mails die worden geopend
Click-To-Open rate; percentage van de personen die doorklikken naar een link in de mail nadat zij de mail hebben geopend
Unsubscribe Rate; percentage van de personen die aangeeft geen mails meer te willen ontvangen
18.6.4: Criteria
We hebben gelijk als:
Bounce Rate: 2,5%. Dit komt neer op 0,6, dus maximaal 1 mail komt niet aan in de mailbox waar het naar verzonden is (B2B Email Marketing Stats & Benchmarks, 2024).
Open Rate: 15%, dus 4 mails worden geopend door de ontvanger (B2B Email Marketing Stats & Benchmarks, 2024).
Click-To-Open Rate: 7,5%. Dit komt neer op 0,3. Dit is afgerond 0, dus er is niet te verwachten dat iemand doorklikt na het openen van de mail (B2B Email Marketing Stats & Benchmarks, 2024).
Unsubscribe Rate: 0,25%. Dit komt neer op 0,06. Er is dus te verwachten dat niemand aangeeft geen mails meer te willen ontvangen (B2B Email Marketing Stats & Benchmarks, 2024).
18.7 Testkaart 7: Algemene mails naar persoonlijke mailadressen
18.7.1: Hypothese
Wij geloven dat wanneer we de doelgroep een e-mail sturen op hun persoonlijke zakelijke e-mailadres, zonder gepersonaliseerd visueel design, dit zal leiden tot voldoende afleveringen, opens en kliks, en een minimale mate van afmeldingen. Dit zal aantonen dat het benaderen van deze doelgroep via zakelijke e-mail een geschikte manier is om eerste interesse te wekken. De arbeidstijd die benodigd is voor deze mails is daarbij een stuk lager.
18.7.2: Test
Om dat te verifiëren, zullen wij 32 personen uit de doelgroep een e-mail sturen op hun persoonlijke zakelijke e-mailadres, verkregen via Apollo.io. In deze test is geen gepersonaliseerd design opgenomen. We letten hierbij op de volgende punten:
Hoeveel e-mails komen daadwerkelijk aan?
Hoeveel e-mails worden geopend?
Klikt men op een link in de mail?
Geeft men aan geen mails meer te willen ontvangen?
18.7.3: Meten
We meten de feedback aan de hand van opgestelde KPI's:
Bounce Rate; percentage van de mails die niet aankomt in een mailbox
Open Rate; percentage van de mails die worden geopend
Click-To-Open rate; percentage van de personen die doorklikken naar een link in de mail nadat zij de mail hebben geopend
Unsubscribe Rate; percentage van de personen die aangeeft geen mails meer te willen ontvangen
18.7.4: Criteria
We hebben gelijk als:
Bounce Rate: 2,5%. Dit komt neer op 0,6, dus maximaal 1 mail komt niet aan in de mailbox waar het naar verzonden is (B2B Email Marketing Stats & Benchmarks, 2024).
Open Rate: 15%, dus 5 mails worden geopend door de ontvanger (B2B Email Marketing Stats & Benchmarks, 2024).
Click-To-Open Rate: 7,5%. Dit komt neer op 0,4. Dit is afgerond 0, dus er is niet te verwachten dat iemand doorklikt na het openen van de mail (B2B Email Marketing Stats & Benchmarks, 2024).
Unsubscribe Rate: 0,25%. Dit komt neer op 0,06. Er is dus te verwachten dat niemand aangeeft geen mails meer te willen ontvangen (B2B Email Marketing Stats & Benchmarks, 2024).
18.8 Testkaart 8: Algemene mails naar algemene mailadressen
18.8.1: Hypothese
Wij geloven dat wanneer we de doelgroep een e-mail sturen op het algemene e-mailadres van de sportschool (zoals info@), zonder gepersonaliseerd visueel design, dit niet zal leiden tot voldoende opens, kliks of respons. We verwachten dat deze benadering minder effectief is dan persoonlijkere e-mails en gebruiken deze test om dat te verifiëren. Het voordeel van deze methode is de lage tijdsinvestering, maar we vermoeden dat dit ten koste gaat van de impact.
18.8.2: Test
Om dat te verifiëren, sturen wij 65 sportscholen een e-mail op hun algemene zakelijke e-mailadres (zoals info@). In deze test is geen gepersonaliseerd design opgenomen. We letten hierbij op de volgende punten:
Hoeveel e-mails komen daadwerkelijk aan?
Hoeveel e-mails worden geopend?
Klikt men op een link in de mail?
Geeft men aan geen mails meer te willen ontvangen?
18.8.3: Meten
We meten de feedback aan de hand van de volgende KPI's:
Bounce Rate – percentage van de e-mails die niet aankomt in een mailbox
Open Rate – percentage van de e-mails dat wordt geopend
Click-To-Open Rate – percentage van de ontvangers dat doorklikt naar een link in de e-mail nadat zij deze hebben geopend
Unsubscribe Rate – percentage van de ontvangers dat aangeeft geen e-mails meer te willen ontvangen
18.8.4: Criteria
We hebben gelijk als de resultaten onder de gangbare benchmarks blijven voor B2B e-mailcampagnes (B2B Email Marketing Stats & Benchmarks, 2024):
Bounce Rate: maximaal 2,5%
Open Rate: lager dan 15%
Click-To-Open Rate: lager dan 7,5%
Unsubscribe Rate: 0,25% of hoger is ongewenst, maar bij lage engagement is ook afwezigheid van kliks of interactie een teken van ineffectiviteit