
6
Bijlage 6 - Confrontatiematrix
6.1 Confrontatiematrix

6.2 Inzichten uit de confrontatiematrix
In de confrontatiematrix worden de sterktes en zwaktes van Allteamsports afgezet tegen de externe kansen en bedreigingen. Deze elementen zijn afkomstig uit de interne en externe analyse en zijn samengevat in de SWOT-analyse (Bijlage 5, SWOT-analyse).
Wat direct opvalt in de confrontatiematrix is dat de twee grootste zwaktes van Allteamsports zijn:
Een zwakke online positie ten opzichte van concurrenten
Het ontbreken van online aanwezigheid
Deze punten springen eruit door de relatief lage scores van "7-" en "8-".
Daarnaast zijn er vier bedreigingen die ook opvallen, met elk een score van "7-" of "8-":
De afname van het aantal sportverenigingen in Nederland
De toenemende online concurrentie
Prijsconcurrentie binnen de sportverenigingenmarkt
De groei van e-commerce en digitalisering
Op basis van deze opvallende zwaktes en bedreigingen kunnen twee belangrijke conclusies worden getrokken:
De markt van sportverenigingen staat onder druk, mede door het dalend aantal verenigingen, hevige prijsconcurrentie en toegenomen online concurrentie.
Allteamsports heeft nauwelijks online aanwezigheid, wat zorgt voor een zwakke concurrentiepositie in een steeds digitaler wordende markt.
Deze inzichten maken duidelijk dat het essentieel is voor Allteamsports om een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Hierdoor vergroot Allteamsports haar kans om mee te doen in de online concurrentiestrijd. Daarnaast is het raadzaam om te onderzoeken of er alternatieve markten zijn die meer groeipotentieel bieden, aangezien de huidige sportverenigingenmarkt sterk onder druk staat.
Een andere opvallende uitkomst uit de confrontatiematrix is de kans "Uitbreiden van het B2B-klantenbestand". Deze springt er als enige uit met een positieve score van "6+". In combinatie met het inzicht dat de huidige markt van sportverenigingen onder drukt staat, biedt dit een aanknopingspunt om te kijken naar groeimogelijkheden binnen het B2B-segment.
Uit aanvullend marktonderzoek blijkt dat er potentie ligt in het uitbreiden naar een nieuw segment, namelijk sportscholen. Met name sportscholen in het premium segment bieden kansen, omdat zij doorgaans beschikken over meer middelen en gericht zijn op merkbeleving. Daarnaast hebben verschillende sportscholen uit het premium segment in afgenomen interviews aangegeven behoefte te hebben aan of gebruik te maken van een externe kledingpartij, zoals Allteamsports (Bijlage 2a, Afnemersanalyse) (Bijlage 3c, Interviews potentiële afnemers)
Op basis van deze inzichten luidt het reframed problem als volgt:
"Hoe kan Allteamsports medewerkers van sportscholen uit een premium segment met bevoegdheid over de inzet van een partner rond sportkleding bereiken binnen de awareness-fase?"
Deze vraag richt zich op het vergroten van de zichtbaarheid van Allteamsports onder de juiste besluitvormers. Het doel is om ervoor te zorgen dat deze doelgroep Allteamsports serieus gaat overwegen als partner voor sportkleding. Het is een awareness-vraagstuk, omdat Allteamsports op dit moment nog geen online aanwezigheid heeft en dus nog niet bekend is bij sportscholen uit een premium segment.