Bijlages Tekst

Bijlages Tekst

Bijlage 1: Business Model Canvas

1.1: Key Partners

Positive is een digital marketing agency binnen de Candid-groep. Dit is een groep van verschillende agency's, ieder met haar eigen vakgebied en expertise. Binnen deze groep werken de agency's veel onderling samen. Hierbij wordt Positive ook regelmatig aangehaakt bij projecten van andere bureaus, om hierin te assisteren. Dit maakt Candid en de zusterbedrijven een belangrijke partnership.

Ook klanten zijn belangrijke partners voor Positive. Voor deze klanten worden veel services verricht, maar hiervoor is Positive ook deels afhankelijk van de klant, bijvoorbeeld voor het afstemmen van strategieën. De regelmatige klantmeetings behouden dit partnership op een hoog niveau.

Ook zijn social media platformen essentiele partners voor Positive. Dit zijn platformen als Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok en YouTube. Al deze platformen zijn cruciaal voor het bestaan van Positive, en het wegvallen hiervan zou enorme impact op de business hebben.

Daarnaast wordt er regelmatig samengewerkt met externe bureaus op campagnes. Waar Positive een digital-first agency is, wil een klant vaak ook een overkoepelende campagne inclusief offline kanalen. Hiervoor wordt samengewerkt met externe bureaus, buiten Candid.

1.2 Key Activities

Positive omschrijft zichzelf als full-service digital agency, en onderscheidt hierin drie kernservices:

  • Social & Content
  • Positive creëert boeiende digitale content, door creativiteit te combineren met scherpe data-analyse. In de creative studio worden verschillende contentvormen geproduceerd, zoals fotografie, animatie en video.
  • Design & Build
  • Binnen design & build valt de ontwikkeling van eenvoudige, gebruiksvriendelijke digitale oplossingen, zoals websites, apps, en VR/AR-omgevingen. Deze ontwerpen versterken de online aanwezigheid van merken.
  • Ads & Influencers
  • Positive verzorgt een maximale impact van de content door strategische advertising toe te passen, waaronder ook influencer partnerships. Hierbij zijn een breed spectrum aan advertentiekanalen mogelijk, inclusief social media, display, en zoekmachines.

1.3 Key resources

Personeel

Het personeel is de belangrijkste resource en de ruggengraat voor een digital marketing agency als Positive. De expertise onder de medewerkers zijn essentieel voor effectieve strategieën en campagnes.

Computers & Hardware

Essentieel voor alle aspecten van de bedrijfsvoering, van contentcreatie tot data-analyse.

Software & Tools

Tools als Loomly, Monday, Office 365 en Google Analytics zijn cruciaal voor het ontwerpen, analyseren en optimaliseren van campagnes.

Social Media Platformen

Platformen als Facebook, Instagram, TikTok, en Google vormen de kern van de business van Positive.

Data

Over de tijd dat Positive bestaat is een enorme hoeveelheid data verzameld en geanalyseerd. Dit heeft steeds weer bijgedragen en draagt nog altijd bij aan het verbeteren van campagnes, wat dit een belangrijke resource maakt.

1.4 Value Propositions

Positive onderscheidt zich van andere digital marketing agency's door de full-service aanpak, waarbij alles van contentcreatie en design tot advertising en strategieontwikkeling in-house wordt uitgevoerd. Flexibiliteit is ook enorm belangrijk voor klanten van Positive, wat hen in staat stelt altijd in te spelen op veranderende eisen in de markt. Als pragmatisch bureau richt Positive zich op praktische, resultaatgerichte oplossingen en werkt efficiënt en effectief om zo goed mogelijke resultaten te kunnen aanleveren. Verder staat transparante, duidelijke communicatie met de klant centraal. Ook is een unieke selling point van Positive dat er veel verschillende Creatives in dienst zijn, ieder met een eigen achtergrond. Dit geeft veel ruimte voor uiteenlopende ideeën.

1.5 Customer Relationships

Persoonlijke relaties

Positive bouwt sterke, persoonlijke banden met klanten op via een op maat gemaakte aanpak die past bij de specifieke behoeften en voorkeuren van de klant. Deze banden versterken het vertrouwen en begrip richting elkaar.

Loomly

Loomly is een social media management platform, wat gebruikt wordt om samen met klanten content te plannen, te publiceren en te analyseren, waardoor de klant een duidelijk overzicht heeft wat er op de planning staat aan content.

Mailcontact

Via e-mails worden klanten op de hoogte gehouden van verschillende thema's binnen Positive en binnen de social media wereld.

Klantmeetings

Voor iedere klant is een periodieke meeting, wat wekelijks, maandelijks, of ieder kwartaal plaatsvindt. Dit biedt directe interactie om strategieën te bespreken, updates te delen en de overall klantrelatie te versterken.

1.6 Channels

Positive promoot haar services en onderhoudt klantrelaties via verschillende kanalen. Contentblogs spelen hierin een essentiële rol, waarbij wekelijks trends en inzichten gedeeld worden. Dit toont de expertise en draagt bij aan het merkvertrouwen. Daarnaast trekt Positive nieuwe klanten aan met succesverhalen en cases, bijvoorbeld op de eigen website en eigen socials. Deze organische marketing is een teken van een sterk merk met hoge klanttevredenheid. Verder zijn persoonlijke accounts ook belangrijk. Medewerkers van Positive gebruiken bijvoorbeeld hun eigen LinkedIn account om diensten van Positive te tonen. Mensen die een persoonlijke relatie met desbetreffende medewerkers hebben zullen hierdoor een vertrouwd beeld aan Positive koppelen.

1.7 Customer segments

Positive heeft een breed scala aan klanten, zowel B2C, B2B als NGO's. Deze bedrijven zijn zowel nationaal als internationaal actief. De klanten van Positive zijn verspreid over vele verschillende industrieën.

1.8 Cost Structure

De kostenstructuur van Positive omvat verschillende essentiële uitgaven:

  • Kantoorpand & bijkomende kosten: kosten voor huur, GWL, schoonmaak, onderhouden en servicekosten.
  • Computers & hardware: investeringen in aanschaf, updates en onderhoud van apparatuur.
  • Personeel: salarissen, pensioenen, verzekeringen en opleidingen voor werknemers.
  • Software & licenties: uitgaven voor tools en abonnementen voor ontwerp, analyse en projectmanagement.
  • Media inkoop: kosten voor advertentieruimte op social platformen en Google platformen.
  • Freelancers: variabele kosten voor uitbesteed werk, afhankelijk van volume en tarieven.

1.9 Revenue streams

De inkomstenstroom komt voort van de klanten van Positive. Hierbij verkoopt Positive 'uren', dus de tijd die in een project wordt gestoken, tegen een uurtarief. Deze uren worden gemaakt binnen de diverse diensten die het bedrijf aanbiedt:

  • Content & Design: het creëren van visuele en geschreven content, grafisch ontwerp en UI-ontwerp.
  • Strategie: het leveren van marketingstrategieën, merkontwikkeling en bedrijfspositionering.
  • Paid Media: het opzetten van, rapporteren over en optimaliseren van social media en Google campagnes.
  • Webcare: het ontwikkelen en onderhouden van webcare-diensten op social platformen.
  • Productie: het produceren van marketingmaterialen, zoals foto's en video's.
  • Projectmanagement: het coördineren en managen van klantprojecten van start tot eind.


Bijlage 2: Golden Circle

Why?

De bedrijfsprestaties van klanten verbeteren en duurzame groei garanderen door meer inkomsten te genereren voor de klant.

How?

Complexiteit uit de vraagstukken van klanten halen, door krachten en specialismen binnen marketing te bundelen en daarmee dagelijkse en transformerende digitale marketingoplossingen aan te bieden waarmee de efficiëntie en effectiviteit van de klanten worden versterkt.

What?

Door een one-stop-shop te zijn voor campagneontwikkeling, waarbij alles, van contentcreatie en design tot aan online marketing en strategieontwikkeling in-house beheerd wordt.


Bijlage 3: Stakeholderanalyse

Voor deze analyse heb ik stakeholders geïdentificeerd en gecategoriseerd. Hierbij is dit verdeeld in 4 typen:


(House Of Control, z.d.)

Sleutelfiguur:

- Naji Bazzi – Stagebegeleider: als stagebegeleider is Naji mijn directe opdrachtgever en aanspreekpunt voor dit onderzoek. Daarbij komt dat Naji manager is van zowel Paid Media, als onze Strategy afdeling. Aangezien het vraagstuk zich focust op strategie, zal Naji zijn kennis ook van belang zijn tijdens het onderzoek.

- Kevin Eggink – Collega: Kevin is collega binnen het Paid Media team. In zijn dagelijkse werkzaamheden stelt Kevin regelmatig mediastrategieën op, die als deel van de volledige marketingstrategieën worden gebruikt en de uiteindelijke uitwerking zijn van het media gedeelte van de strategie. Kevin zijn expertise kan belangrijk voor het onderzoek en als directe collega heeft Kevin ook interesse in mijn onderzoek.

Geïnteresseerde:

  • geen

Beïnvloeder:

- Danny van Heusden – Manager Business Development: vanuit zijn rol als manager business development is Danny een stakeholder met grote invloed op het onderzoek, aangezien hij de eindverantwoordelijke is voor alle marketingcommunicatie die vanuit Modern Citizens NL wordt geplaatst. Zijn belang bij het onderzoek is echter niet heel groot.

- Jens Knibbeler – Collega: Jens is ook deel van het Paid Media team. Hij is de Google-specialist binnen ons team. Aangezien Google een essentieel onderdeel is van een leadgeneratie strategie, is Jens een stakeholder met grote invloed wanneer ik hiervan gebruik maak. Verder is zijn belang bij het onderzoek klein.

- Ivaylo Kirov – Collega: Ivaylo is creative binnen Modern Citizens NL. Hij is onder Danny zijn leiding verantwoordelijk voor het ontwikkelen van de content voor de marketingcommunicatie van Modern Citizens NL.

Toeschouwer:

- Overige collega's: voor de andere collega's zal ik misschien hier en daar een vraag hebben, maar hun invloed op en belang bij het onderzoek zal klein zijn.

- Candid: voor een allesomvattende strategie voor het genereren van leads zijn consultants van andere Candid-bureaus ook van belang. Het zal nodig zijn om iemand van hun te spreken, maar zij zullen geen groot belang hebben bij of invloed hebben op het onderzoek.


Bijlage 4: Organisatiestructuur


Bijlage 5: Transcript Interview Danny

Danny van Heusden | Positive 0:03
En dan zie je aan de rechterkant, zie je mijn teksten komen.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
0:08
Ik zie hem.
Nou ander inderdaad.
Nee, maar ja, Het is kijk ik.


Danny van Heusden | Positive
0:13
Ja.
Zullen we gewoon door je vragen heen lopen en dan kijken waar we uitkomen.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
0:20
Ja is goed en dan ja, ik kijk ik. Ik lig Natuurlijk ook bij mezelf.


Danny van Heusden | Positive
0:23
Want wie heeft deze vragen opstaat jij of naji?


Rick Warmerdam | Modern Citizens
0:26
Wat zei je?


Danny van Heusden | Positive
0:27
Wie is de vraag opgesteld, jij hebt net je.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
0:29
Ik.


Danny van Heusden | Positive
0:31
OK.
En heeft naji ook nog geprobeerd dit te beantwoorden. Of hij denkt gewoon, dan moet je met danny doen.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
0:40
Ja vooral het laatste, denk ik.


Danny van Heusden | Positive
0:42
Ja is goed. nou, hoe genereert Modern Citizens NL op dit moment externe leads? Is er een strategie? Nou ja, Dat is een beetje wat ik net hiervoor even aanduidde. Er is nu nog even geen strategie, Omdat het niet duidelijk is wat de verdeling wordt tussen Nederland en Engeland.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
0:45
Ja.


Danny van Heusden | Positive
1:06
Voor de Nederlandse markt en dan kijk Als ik gewoon heel even terugblik wat de strategie was voordat we Modern Citizens waren.
Was onze laaghangend fruit.
Was eigenlijk gewoon de Candid-groep.
Zorgen dat stroom en brand potential, Dat is gewoon goed weten wat we doen, hoe we samenwerken en zorgen dat ze gewoon weten hoe we wat voor elkaar kunnen betekenen dat we eigenlijk daar het meest kunnen halen. Want zij werken voor superveel grote klanten.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
1:35
Ja.


Danny van Heusden | Positive
1:35
Maar wij geen klant die geen klant van ons zijn.
Dus Dat was een van de strategie pilaren die We hadden.
We hebben daarvoor wel eens gedefinieerd om op bijvoorbeeld retail klanten te gaan of juist in organisaties met een wereldwijde B2B organisatie met een hoofdkantoor of een Europees kantoor in Nederland. Omdat we zagen dat we daar wel verschillende klanten hadden die daar een voor ons kozen, Omdat we gewoon goed die cultuurverschillen begrepen én goed weten hoe je met de Amerikaanse bureau naar het Nederlands Bureau naar Europa moet omzetten.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
2:08
Ja.


Danny van Heusden | Positive
2:09
Dat is wat we toendertijd strategie hebben aangehouden/
Dus we willen binnen de groep, maar ook extern Mensen duidelijk te maken van wat we doen.
Heb ik bij mijn vorige stagiair heb ik een onderzoek Laten uitvoeren. Binnen Candid om te vragen wat Mensen van ons dachten.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
2:30
OK.


Danny van Heusden | Positive
2:30
Nou daaruit leek vaak dat ze niet heel goed weten waar we sterk in waren of wat nou onze core business was. Nou daarop hebben wij dus erg gevraagd Als we van ons LinkedIn van de LinkedIn communicatie dat dat onze main kanaal is. Dus Als je vraagt, hoe wordt de huidige strategie ingezet? Dat is voornamelijk linkedin.
En voor klanten.
En een stukje E mailing dus LinkedIn en email is het enige wat waarin zette daarvoor.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
2:56
OK.


Danny van Heusden | Positive
3:01
En voor LinkedIn hebben we dus heel erg gekeken naar wat voor TYPE content heb je nodig om bijvoorbeeld onze andere labels daarin mee te nemen en wat we merkten was een bijvoorbeeld de case uitschrijven op de website. Dat is prima om te hebben.
Maar Mensen klikken niet echt door op die case vanuit een sociaal kan je beter een video maken die het gewoon meteen uitlegt, want dat wordt dan sneller bekeken.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
3:24
Ja.
Oké en en qua strategie dan nu we modern citizens zijn, wordt dat echt door UK bepaald of worden er nog workshops georganiseerd.


Danny van Heusden | Positive
3:26
Is een combinatie Omdat toevallig hebben we over twee weken, hebben we een meeting daarover.
Het is alles de focus van strategie. Kijk de businesskansen in Nederland zijn er nog steeds, Maar het is maar net waar je op wil richten, wat kan je? Wij kunnen nog steeds heel erg groeien door een netwerk. En door Binnen de groep goed actief te zijn. Dat is voor ons gewoon belangrijk. Maar we gaan gewoon kijken Samen met UK, wat zijn pilaren waar we volgend jaar of juist segmenten van groepen bedrijven waar we volgend jaar willen focussen.
Maar ja, dus dat staat er nog niet, dus daar kan ik nog niet super veel over zeggen.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
4:09
Nee precies nee, Dat is ook logisch, maar oké.


Danny van Heusden | Positive
4:15
De tweede vraag, die is stond, wat zijn huidige doelstellingen voor van het genereren van externe leads zijn kpi's of targets van leadgeneratie? Ja, Dat is even afhankelijk. We hebben bijvoorbeeld afgelopen jaar bijvoorbeeld de e mail campagne gedaan en die geeft dat aan hoeveel leads je kan verwachten uit een e mail campagne?
Volgens mij zit het 4 tot 8 afspraken.
Ja, dat hebben we er dan ook wel uitgehaald, Maar het was nou niet dat ik daar een klant uit heb gehaald, Maar ik heb Alleen een paar interessante gesprekken gehad.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
4:45
OK.


Danny van Heusden | Positive
4:45
Ja en het andere is dat we bijvoorbeeld Vorige keer naar een sales events zijn gaan het een soort van speeddaten over bepaalde onderwerpen. Nou, daar hebben we ook nog wel twee of 3 afspraken uitgehaald, maar ook niet per se die ene directe klant dus Het is wel dat het heel veel zaaien, Maar het lead moment tot klant kan soms heel lang zijn. Kan meer dan een jaar duren en soms kan het heel snel zijn. Afhankelijk van waar de waar de bedrijf zit en wat zijn behoefte is.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
5:14
OK en wat zorgt dan uiteindelijk voor die omzetting. Zijn er dan bepaalde sleutelmomenten?


Danny van Heusden | Positive
5:20
Het was het momentopname, soms hebben ze gewoon nog een contract lopen bij een bureau, dus kan je niet weg, maar wil je wel soms gesprek bij de ander aangaan? Dus vaak als iemand echt direct weg is. Een nieuw bureau aanraken is Omdat ze gewoon acute vragen hebben.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
5:34
OK.


Danny van Heusden | Positive
5:34
Ik moet binnen nu en bepaalde 3 maanden moet ik dit of dit doen en ik zoek een bureau om dat te kunnen doen. En dan weet je vaak wel, oké, daar zit geen lange periode tussen, maar vaak Als je echt actief de markt op gaat, dan probeer je interesse te wekken. Maar dan vaak hebben we nog heilig partners en zitten vaak een langere periode tot je wordt aangehaakt.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
5:52
OK.
Oké, Maar ik. Ik denk dat die derde vraag wel voor zich spreekt, Omdat het eigenlijk Alleen.


Danny van Heusden | Positive
6:02
Nou ja, We hebben in het verleden in middenklasse getast leads.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
6:02
Dat ging al wel op in.


Danny van Heusden | Positive
6:08
Gouden social media of e mail.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
6:12
Ja.


Danny van Heusden | Positive
6:12
Email had daarin wel de beste resultaat.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
6:16
OK.


Danny van Heusden | Positive
6:17
Email was het best, Maar het is ook maar net op wat je doet. Kijk dat voorfase kan bijvoorbeeld LinkedIn zijn. Weet je wel dat je eerst interesse wekt door het eigenlijk wel dat e mail hoogste ratio had?


Rick Warmerdam | Modern Citizens
6:28
Oké en en op welke manier deden jullie die e mails, dan is gewoon.


Danny van Heusden | Positive
6:29
Dan de volgende.
Ja wel met de e mail partij dus we deden het niet zelf.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
6:36
Oké.


Danny van Heusden | Positive
6:37
Die maakt dan zo een leidraad van verschillende emails voor verschillende invalshoeken.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
6:42
OK.


Danny van Heusden | Positive
6:44
Ik kan ik thuis voor je opzoeken. Je staat op sharepoint de hele.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
6:49
Ja nou ja, dan kan ik het ook zelf opzoeken Als je ongeveer weet waar die staat, maar dan.


Danny van Heusden | Positive
6:52
Ja vraag dat zo aan het einde waarvan we, dan zou ik dat met je delen.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
6:56
Ja is goed.


Danny van Heusden | Positive
6:58
De volgende is gebruiken we tools of software is om leads te beheren. Ja, dat hebben we gewoon in teamleader. Dus daarin houden leads bij bluesky en ook gewoon of dat ze In de lead funnel zitten en een fase zitten en of dat we acties hebben.
Dus dat hebben we.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
7:14
OK.
OK.
Duidelijk, Maar dat is dus.
Vanaf welk punt komt iemand daarin? In het systeem is dat al Als je dan zo een gesprek waar je het over hebt gehad of.


Danny van Heusden | Positive
7:29
Als er Als ik dat gesprek heb, dan zet ik ze sowieso in het systeem. Ik ze dus niet in het systeem als ze zeggen, geen interesse, want ja, want dan heeft het ook niet heel veel zin zoals zij interesse wekken of ze zeggen, bericht me later nog een keer, dan zet ik ze in het systeem.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
7:42
OK.
Nou ja, nu, ja, gaan we naar die kwaliteiten waar we volgens mij.


Danny van Heusden | Positive
7:51
Ja, hoe kwalificeren we leads momenteel wat je tegenwoordig gebruikt om bepaalde verlies waarde voice? Nou ja, we kijken altijd een paar punten: potentie van bedrijf, dus hoeveel omzet doet zo een bedrijf dat vaak kan je zien aan de omzet, hoe en in welke TYPE branche zitten hoeveel ze aan marketing uitgeven.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
7:54
Ja.


Danny van Heusden | Positive
8:10
Ja, dat geeft dus wel een graadmeter, dus Als ik zie dat er bijvoorbeeld 1000 plus personeel werkt meerdere landen actief, ook actief op de kanalen, dan kan ik vaak wel zien. Oké, daar zit potentie in.
Er sta ik op zulke criteria, kijk waar we dus hoeveel Mensen werken, werken er heel veel omzet doen ze.
Is het een branche waar de veel marketing wordt ingezet? Of zien we bijvoorbeeld dat de in die branche een tekort is aan personeel? Dat weet bijvoorbeeld ook dat ze daar wel geld aan uitgeven Omdat ze dat willen overbruggen.
Dat zijn vaak ook criteria waarop sturen.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
8:47
Oké en, maar is Er is een bepaald medium. Kijk of minimum is kijk. Ik denk niet dat jullie dat we echt op MKB is het gewoon de tijd niet waard. Dus is er een bepaald minimum waar dan uiteindelijk?


Danny van Heusden | Positive
8:57
Nee nee, nee.
Het zijn, het zijn wel vaak de de 500 grootste consumentenmerken en voor B2B is dat wel verschillende. Dan zijn het gewoon bedrijven boven een bepaalde volume.
Dus hoe groot ze zijn, weet je niet precies hoe groot Dat is, maar in ieder geval zijn beursgenoteerd zijn. Zijn ze altijd, want hoe worden? Want dan hebben ze altijd wel het budget om wat te kunnen doen.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
9:21
Ja.
OK.
Dan.


Danny van Heusden | Positive
9:26
Nou, hoe worden leads opgevolgd? Nou, kijk, ik moet zeggen, kijk, Dat is wel een punt waar we bijvoorbeeld wat meer mee kunnen doen.
Kijk die die Dit is, Misschien al oprechte interessant puntje We zijn. Sinds kort hebben wij toegang gekregen tot hubspot.
Dat is een e mail marketing tool. Daar kan je dus ook je eigen emails opzetten en Wij hebben best wel wat e mail databases met huidige klanten met die e maillijst die naar jezelf elke keer stuurt naar al die Mensen. Ik zou daar echt wel meer mee willen doen, dus dat eigenlijk grote trekt. Dus ik zou eigenlijk willen dat die mail die nu direct gaat eigenlijk naar bijvoorbeeld hubspot verplaatst.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
9:48
Ja.


Danny van Heusden | Positive
10:06
Maar dat we daar dus ook bijvoorbeeld van die e mail campagne die We hebben gedaan. Daar heb ik echt nog ja. Meer dan 100 e mails staan die niet echt meer contact en stel we zouden die 100 e mails ook kunnen toevoegen aan bijvoorbeeld zo een marketingcampagne. Of We gaan echt gericht segmenten toevoegen dat we een keer kunnen zeggen van hé, We hebben een specifieke case op de website Laten we eens een keer gewoon een e mail sturen met die case naar die specifieke branche om te kunnen zien of dat het ook toegevoegde waarde is.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
10:15
OK.
Want we doen verder vanuit.


Danny van Heusden | Positive
10:41
Kan je niet, kan je niet als scriptie ook highlighten.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
10:44
Nee, Ik heb gewoon mezelf door documentaire openstaand die vragen.


Danny van Heusden | Positive
10:47
Oh zo.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
10:48
Zullen bedoel ik hem, maar wij doen verder vanuit paid ook niet echt iets met e mail marketing. Natuurlijk is er binnen de hele groep. Zijn er e mailmarketing mee bezig of.


Danny van Heusden | Positive
11:01
Nee hoor, maar op zich kijk een, Je moet niet vergeten. Je hebt 1 grote speler in jouw team, hè?


Rick Warmerdam | Modern Citizens
11:07
Wie, Jens?


Danny van Heusden | Positive
11:09
Nou ja, niet Kevin die geval.
Nee, jens is een e mail marketeer geweest.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
11:16
Ja ja dat wist ik wel, ja?


Danny van Heusden | Positive
11:17
Dus, dus hij zou überhaupt wel daarin kunnen meekijken en kunnen adviseren en ikzelf ook en had je ook, want naji wil ook over naar hubspot voor de e mailing dus dan zouden ook kunnen kijken voor dit traject van oké, hoe kunnen we uiteindelijk bijvoorbeeld zo een e mail flow opzetten dat als wij nieuwe leads hebben? Dat is automatisch na een maand een nieuwe mail krijgen of zo, weet je wel met iets opzet dat we echt gaan kijken? Hoe zorgen we ervoor eigenlijk voor lead nurturing? Want dat doen we echt niet goed. Dan kan ik je nu al vertellen. Dat is Misschien wel waar we nu het meest in Laten liggen.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
11:47
OK.


Danny van Heusden | Positive
11:49
Zo zorgen we dat het uit het verleden gaan bar blijft. Kijk, Ik heb daar echt nog super veel emails voor die wij kunnen meenemen.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
11:58
Maar is het nu gewoon een kwestie van tijdgebrek dat daar niet echt.


Danny van Heusden | Positive
12:03
100%.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
12:04
Ja OK.


Danny van Heusden | Positive
12:04
Nou ja en toevallig dat hubspot hebben we echt pas sinds een week, dus Het is ja OK, We hadden ook niks die dit kon. We hadden geen e mail platform waarin we een soort van marketing konden uitsturen, dus Dat is vrij nieuw.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
12:09
Oké.


Danny van Heusden | Positive
12:18
En dat komt ook uit UK, Het is hun platform Alleen wij kunnen ook. Wij hebben daar toegang tot gekregen.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
12:18
Ja.
OK.


Danny van Heusden | Positive
12:23
Ook het voordeel dus van de grote concern zijn dus dat kijk voor ons is er ook toe vrij duur voor het hoeveelheid die wij doen.
Maar.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
12:30
Ja.


Danny van Heusden | Positive
12:33
Ja voor hun Als we dat gezamenlijk doen, is dat niet zo heel gek.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
12:39
OK.
Ja goeie, hè?
Nou.


Danny van Heusden | Positive
12:46
Uitdagingen daar zijn we.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
12:48
Ja, ik zie Alleen dat er geen nummer 8 is om bij mij kan niet of dat bij jou ook isme.


Danny van Heusden | Positive
12:52
Maar is nummer 9. Ja ja ja oké.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
12:55
Ja nou goed ja nee. Nummer 9 inderdaad.


Danny van Heusden | Positive
13:00
Wat zijn onze grootste obstakels? Nou ja, het het grootste is vaak tijd, weet je, je hebt maar een bepaalde tijd en.
En focus.
Kijk, wat voor ons wel zou helpen is dus inderdaad het stroomlijnen van sales processen zorgen dat we gewoon goed klaar hebben staan. Powerpoints e mailings waardoor wij veel sneller kunnen opvolgen in plaats van dat het soms heel veel kusten werk is wat voor meer tijd kost, waardoor we dus soms wat trager zijn in in lead generatie.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
13:12
Ja.
Ja.


Danny van Heusden | Positive
13:38
Dat is wel echt een obstakel, dus Ik denk dat het niet eens budget is. Het is voornamelijk tijd.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
13:43
Oké.


Danny van Heusden | Positive
13:45
En focus want dan ook gewoon best wel veel klanten hebben die vragen ook vaak wel heel veel tijd en Wij hebben allemaal dubbele functie. We doen allemaal zowel sales als nieuw business, dus Omdat je dat doet is het vaak afwegen. Kijk een klant die nu schreeuwt, geef je eerder aandacht dan een klant die die je nog niet eens kent of nog niet eens bestaat of die nog eens in het viseren hebt. Het kost gewoon veel meer tijd.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
14:06
Ja.


Danny van Heusden | Positive
14:07
Dus Dit is vaak meer tijd gebrek aan focus.
Wat dat ook wel een verschil maakt.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
14:13
Ja.


Danny van Heusden | Positive
14:14
Hoe effectief is onze huidige content in het aantrekken van leads? Nou, We hebben hier wel dus vorig jaar onderzoek naar gedaan om dit dus al aan te scherpen en dat kwam er dus echt op neer dat wij goed.
We moeten Laten zien wat We kunnen en dat gewoon op een content manier kunnen uitdragen. Dus zijn wij vorig jaar ook wel verschil in gebruik, dus in plaats van zo een artikel schrijven dat we ook video maken over het artikel dat dat zijn wel verschillen die er meer toe doen. Het enige wat ik wel vind is dat ze nog een beperkt bereik hebben. Weet je bereikt wel en ze het liefst.
Zou je ze eigenlijk ook adverteren binnen bijvoorbeeld een bepaald TYPE profiel binnen bedrijven, maar Misschien ook binnen de groep Target mij gewoon heel stroom of heel candid, zodat we altijd weten dat Iedereen ons werk ziet.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
15:02
Ja.


Danny van Heusden | Positive
15:04
Dus dat zou ik daar ook wel in kunnen, Maar dat zijn ja ook nog niet heel veel tijd in gestopt.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
15:11
OK.


Danny van Heusden | Positive
15:11
Een.
Ja en Ik denk dat e mail echt een grotere rol kan spelen dan wat wij nu doen.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
15:20
Ja.


Danny van Heusden | Positive
15:21
Ik denk dat daar ook echt wel de laaghangend fruit zit.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
15:26
OK.
Nee dat inderdaad wel.
Ik denk dat ik daar dat dat ook niet Alleen dan waardevol is, maar ook voor mij heel leuk om dat Natuurlijk een heel nieuw aspect is wat ik dan ook gewoon in kan duiken.


Danny van Heusden | Positive
15:42
Het is zo nieuw dat er nog zo weinig staat dat we daar sowieso impact kunnen maken die er nu niet is.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
15:42
Dus ik.
Ja.


Danny van Heusden | Positive
15:49
Er is chill is. Van nieuws voorbeeld is bijvoorbeeld was laatst een mail uitgestuurd. Je kan gewoon precies ook zien wie het heeft gezien waar ze op hebben geklikt. Dus stel je voor, je ziet iemand klikt altijd op bepaalde interesses, dan weet je gewoon oké, die persoon is geïnteresseerd daarin, dus je weet eigenlijk al meer over iemand, dan dan we nu weten.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
16:03
Ja.
OK.


Danny van Heusden | Positive
16:06
Dat, Dat is daarin wel een toevoegde waarde.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
16:11
Ja en verder.


Danny van Heusden | Positive
16:13
Zijn er bepaalde markt of doelgroep die we nog niet optimaal benutten? Ja, zeker Alleen. Het is denk ik nog wel een stukje vanuit strategie die we eerst nog scherp moeten hebben voordat we daar echt een plan op kunnen maken. Want anders schieten we nu met hagel, terwijl we nog zeker kunnen weten een wat altijd wel blijft, is de groep.
Als klanten binnen de groep onze eigen klanten gewoon altijd voor zorgen dat onze klanten weten wat we doen.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
16:36
Ja.


Danny van Heusden | Positive
16:37
En dan welke concurrenten doen het goed op het gebied van lead generatie en Waarom kunnen we hier iets van leren van hun aanpak? Nou, ik, ik zie je verschil. Kijk in leadgeneratie durf ik het niet altijd te zeggen Omdat ik niet echt zie.
Hoe andere bedrijven hun lead generatie aanpakken. Wat ik wel zie is bijvoorbeeld, kijk, Als ik kijk naar marketing kijk. Ik vind bijvoorbeeld GoSpookye doet binnen onze branche.
Die leider die is ook wel echt toonaangevend binnen de branche en ook wel van meerdere bureaus. En Ik denk dat wij daar soms als een tekortschieten. Hoeveel wij communiceren vanuit een strategisch oogpunt? Ook vanuit bijvoorbeeld.
Onze eigen m hierop.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
17:14
Ja.


Danny van Heusden | Positive
17:16
Dus daar zitten, denk ik nog wel kans tegen een wat ik zie bij andere bureaus.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
17:22
OK.

Bijlage 6: Persona's

B2C

B2B

NGO


Bijlage 7: Klantprofiel

Costumer Jobs

  • B2C, B2B en NGO's die hun online aanwezigheid verbeteren
  • Bedrijven zoeken een digital marketing agency die volledige service biedt
  • Bedrijven willen kwalitatieve content die aansluit bij hun merk identiteit
  • Het genereren van leads
  • Het analyseren van marketing gerelateerde data

Pains

  • Beperkte middelen en expertise intern om effectieve campagnes uit te voeren
  • Tijdrovende processen die afleiden van kernactiviteit
  • Beperking in budgetten, zeker in economisch lastige tijden
  • Onzekerheid over effectiviteit van investeringen
  • Moeite met bijhouden recente marketingtrends

Gains

  • Een toename van het aantal klanten (of leads) door effectieve marketingcampagnes
  • Efficiënte marketingstrategieën die een positieve return-on-investment laten zien
  • Data-gestuurde inzichten die supporten bij het nemen van strategie beslissingen en het optimaliseren van campagnes

Bijlage 8: Value Proposition Canvas

Products & Services:

  • Content Marketing: strategy, creative concepting, production, social media content, influencer marketing, paid asset production, community management
  • Design & Build: UX/UI design, Website build, App build, CMS implementation
  • Digital performance: Paid media (google & social), display advertising, digital scans, social commerce
  • Tech & Data: AI/AR/VR, Privacy, Research, Data Analysis, Reporting

Pain relievers:

  • Verminderen van complexiteit in het maken en tot uitvoering brengen van digitale marketing strategieën
  • Tijdbesparing op content- en communitymanagement
  • Vereenvoudiging van data-anlyse, en de vertaling naar inzichten waar actie mee ondernomen kan worden
  • Het verbeteren van de online zichtbaarheid en interactie met de doelgroep zonder vergaande in-house expertise die nodig is

Gain creators:

  • Verhogen van de bekendheid van het merk en het bereik in de markt door innovatieve contentmarketing en content design
  • Het boosten van conversieratio's en sales met geoptimaliseerde digitale strategieën gericht op performance
  • Het leveren van rapportages, zodat snelle en geïnformeerde besluiten mogelijk zijn

Bijlage 9: Algemene marktfactoren

De markt rond digitale advertenties blijft groeien in Nederland. Naar verwachting zal deze markt in 2025 in totaal 5.6 miljard dollar bedragen, wat een groei van 6,8% betekent. De jaarlijkse groei tot 2028 zal gemiddeld 5,75% zijn. Zoekmachine advertenties zullen het grootste zijn in deze markt, met een omvang 2.9 miljard dollar.

(Ad Spend Netherlands, 2024)

De onzekerheid die in de economie zit heeft invloed op marketingbudgetten. Desondanks geven veel bedrijven aan hun marketinguitgaven juist te gaan verhogen. Slechts 1 op de 5 bedrijven in Nederland en België verwacht een daling in hun marketingbudget, en de helft van de bedrijven geeft zelfs aan een stijging van het marketingbudget te verwachten.

(Emerce, 2024)

De meetbaarheid van marketinginspanning krijgt een steeds groter belang voor veel bedrijven, waarbij het behalen van een hoog rendement op investeringen erg bepalend is. Hierbij richten bedrijven zich steeds meer op data-gedreven strategieën, die moeten helpen om de effectiviteit van marketingcampagnes te optimaliseren.

(Fingerspitz, 2022)

LinkedIn is het meest effectieve platform voor het bereiken van B2B-beslissers. 4 van de 5 B2B-leads die afkomstig zijn van sociale media, worden via LinkedIn gegenereerd. Hierbij zijn Lead Gen Forms een advertentievorm die heeft geresulteerd in een aanzienlijke stijging van het aantal gekwalificeerde leads.

(2024 B2B Marketing Benchmark | Download Annual Report, z.d.)


Bijlage 10: Concurrentieanalyse


Bijlage 11: DESTEP-analyse

Demografisch

Vergrijzing

Nederland is aan het vergrijzen. De leeftijdsopbouw van de bevolking is aan het veranderen, waardoor de gemiddelde leeftijd toeneemt. In 2024 waren er 3 mensen in die werkzame leeftijd voor iedere 65-plusser. De verwachting is dat dit in de komende jaren zal oplopen tot 2 werkenden op iedere 65-plussers. (Centraal Bureau voor de Statistiek, z.d.)

Digitalisering

Nederland wordt ook digitaal steeds vaardiger. Bijna 80 procent van de personen van 12 jaar of ouder zijn digitaal bekwaam. Hierbij zijn veruit de meeste mensen vaardig in online communicatie, zoals het gebruik van sociale netwerken. Dit was in 2023 95 procent van de mensen in Nederland. Dit toont aan dat het aantal gebruikers wat sociale media aan het vergroten. (Centraal Bureau voor de Statistiek, 2023)

Economisch

De economie in Nederland is over de afgelopen jaren, vanwege de corona pandemie, zeer instabiel geweest. In de piek van de pandemie, waarin het gehele land in lockdown zat, was er een economische krimp van 8,3%. Tijdens deze periode hebben veel bedrijven het moeilijk gehad, waardoor zij veelal sneden in budgetten als marketing. Een agency als Modern Citizens NL is direct afhankelijk van deze budgetten. Sinds de lockdowns is de economie weer gaan groeien, waardoor bedrijven en consumenten weer meer te besteden hebben. (Centraal Bureau voor de Statistiek, 2025)

Sociaal-cultureel

Consumenten vinden een persoonlijke marktbenadering steeds prettiger. Een steeds groter aandeel van de consumenten geeft dit aan. Van 2022 naar 2023 klom dit percentage met 20%. Voor marketingstrategieën is het essenieel om dit in gedachten te houden bij de benadering van de doelgroep. (Westerhuis, 2024)

Technologisch

De trend dat content verder en verder gepersonaliseerd wordt, zal nog verder evolueren met de hulp van big data en de komst van AI. Dit geeft merken de mogelijkheid om op grote schaal gepersonaliseerde ervaringen aan te kunnen bieden, die afgestemd zijn op de individuele klant. (Terhorst, 2024)

Korte video's zijn ook nog altijd een grote trend op de sociale media. Ook LinkedIn zet hier steeds meer op in. Het speelt een steeds groter wordende rol in het betrekken van gebruikers bij het merk en het aanbieden van een creatief en snel medium voor communicatie over het merk. (Terhorst, 2024)

Politiek-Juridisch

AI vormt een zeer groot onderwerp op juridisch vlak. Aangezien we nu aan het begin van de ontwikkeling staan, zal er nog veel meer veranderen. Het is belangrijk de geldende regels rond AI voortdurend te blijven checken, gezien de snel veranderende omstandigheden en mogelijke nieuwe regels. (Hoogewerf, 2024)


Bijlage 12: Concurrentenanalyse

1. Bepaal de concurrenten

Voor deze concurrentenanalyse richt ik me op de directe concurrenten van Modern Citizens NL. Dit zijn:

  • Dept
  • Merkle
  • Bright Digital

Deze concurrenten hebben een sterke aanwezigheid in de Nederlandse markt, maar bedienen een soortgelijke doelgroep en service als Modern Citizens NL.

2. Noteer de producten of diensten

Dept

  • Digitale transformative
  • Full-service marketing
  • Innovatie en technologie

Merkle

  • CRM
  • Klantdata analyse
  • Gepersonaliseerde marketing campagnes

Bright Digital

  • Social media marketing
  • Branding
  • Content productie

3. Breng de afnemers in kaart

Dept Agency

  • Grote, internationaal gevestigde bedrijven

Merkle

  • Organisaties met focus op CRM

Bright Digital

  • MKB's die zoeken naar creatieve branding

4. Schrijf de prijzen op

Marketing agency's werken via het verkopen van uren. Hieronder staat daarom de prijs die gerekend wordt per uur aan werk dat voor de klant verricht wordt:

Dept Agency: €150-€200

Merkle: €120-€180

Bright Digital: €100-€150

5. Bekijk de service

Dept Agency

Full-service ondersteuning, met daarbij inclusief strategie, uitvoering en technologie

Merkle

Kracht in klantinzichten op basis van data-analyse, en op marketing automatisering

Bright Digital

Creatieve concepten met zeer korte benodigde levertijd

6. Noteer het onderscheidend vermogen

Dept Agency

Innovatieve oplossing door het integreren van complexe technologische oplossingen.

Merkle

Focus op zeer in-depth datagedreven marketing

Bright Digital

Groot creatief vermogen en unieke branding oplossingen.

7. Onderzoek de marketingkanalen

Dept Agency

Linkedin, Google Ads

Merkle

Blogs, SEO, e-mail marketing

Bright Digital

Instagram, TikTok

8. Conclusie en reflective


Reflectie in verbinding met Modern Citizens

Focus op differentiatie: Modern Citizens NL kan zich sterk dirrentiëren van andere agencies door de full-service, creatieve approach, maar dit komt niet sterk naar voren in communicatie naar de doelgroep. Dit is een kans.

Investeer in owned marketing activiteiten: Differentiatie naar voren brengen door middle van eigen socials. Dit is ook een kans.


Bijlage 13: Distributieanalyse

1. Distributiewijze

Hoe komt product bij afnemer terecht?

Modern Citizens NL levert digitale marketing diensten. Het overgrote deel van de diensten worden geleverd via directe kanalen, als e-mails, online en fysieke meetings, en contentplanningsplatformen als Loomly.

Wat willen de afnemers?

De afnemers zoeken persoonlijke begeleiding, snelle en inzichtelijke rapportages en efficiënte communicatie.

Draagt het bij aan winstgevendheid?

Door direct klantcontact en lagere overheadkosten wordt indirect bijgedragen aan de winstgevendheid.

Draagt het bij aan logistieke efficiëntie?

Door digitale tools en project management integraties zijn snelle uitvoering en updates mogelijk, wat de efficiëntie verhoogt.

Is het onderscheidend van concurrenten?

De distributie is niet op een speciale manier onderscheidend van concurrenten.

Wat is de invloed van relaties en macht op de distributie?

Sterke relaties met de klant en partnerschappen met andere agency's met verschillende specialiteiten, vergroten de invloed en het bereik binnen verschillende bedrijven.

2. Distributiefunctie

Fysieke distributie

Vanwege de digitale aard van van de services van Modern Citizens NL, speelt fysieke distributie een zeer minimale rol. Online tools bieden voldoende handvaten voor een soepele distributie.

3. Distributievormen en distributiepositie

Vormen van distributie

  • Directe distributie: rechtstreeks contact met de klant via digitale kanalen. Dit biedt controle over het werk, maar ook de mogelijkheid tot maatwerk.
  • Indirectie distributie: Door samenwerkingen met partnerbureaus met andere specialiteiten verzorgt indirecte distributie.

4. Distributieconcentratie

Wat zijn de machtsverhoudingen en welke veranderingen treden er op?

  • Big tech bedrijven als Google en Meta hebben grote invloed op de mogelijkheden tot werk van Modern Citizens, wat dus ook de distributie beïnvloedt.
  • Klanten hebben grotere invloed door de toegang tot meer informatie, met de opkomst van AI tools.

Aan welke verandering zijn deze onderhevig?

  • Regels omtrent data kan de macht van big tech beperken.
  • Nieuwe technologieën, zoals AI, verminderen de afhankelijkheid van bijvoorbeeld platforms of deskundigheid
  • Klanten hechten steeds meer waarde aan duurzaamheid en transparantie.


Bijlage 14: SWOT-analyse

Strengths:

  • Sterke aansluiting waarde propositie op behoeften van de klant
  • Flexibiliteit: Modern Citizens kan zich snel aanpassen aan behoeften van klant en marktomstandigheden

Weaknesses:

  • Geen strategie rond leadgeneratie: door de overgang naar Modern Citizens NL is er nog geen gedefinieerde strategie rond lead generatie
  • Afhankelijkheid klantbudgetten: Modern Citizens NL is volledig afhankelijk van marketingbudgetten van bedrijven.
  • Merkbekendheid: Modern Citizens Nl is een nieuw gevormde agency, waardoor de merkbekendheid tegenvalt.

Opportunities:

  • Verhoging marketingbudgetten: sinds de pandemie is de economische situatie sterk verbeterd. Dit zorgt ervoor dat bedrijven en consumenten meer te besteden hebben. Hierbij komt dat de helft van de bedrijven in Nederland en België aangeeft hun marketingbudgetten te gaan verhogen.
  • LinkedIn en leadgeneratie: LinkedIn advertenties zijn verantwoordelijk voor 80% van de leads die gegenereerd worden op sociale media. Hierbij zijn lead Gen Forms een nieuwe vorm advertentie, die lead formulieren direct bij de linkedin advertenties plaatst. Hier kan Modern Citizens NL gebruik van maken.
  • Gepersonaliseerde content: een steeds groter aandeel van de personen geeft aan gepersonaliseerde content op prijs te stellen. Hier kan op worden ingespeeld met gerichte targeting.

Threats:

  • Grotere agency's: andere agency's hebben die met meer personeel werken hebben grotere budgetten en daarmee toegang tot geavanceerdere technologieën.
  • Regelgeving: steeds meer regels worden ingesteld rondom privacy, wat het targeten op sociale media op basis van data steeds moeilijker maakt.

Bijlage 15: TOWS analyse

SO (strengths & opportunities): Modern citizens kan de sterke aansluiting van de waardepropositie naar buiten brengen door gepersonaliseerde content te plaatsen op de eigen socials. Hierbij kan deze gepersonaliseerde content weer gebruikt worden voor LinkedIn Lead Gen advertenties, waarmee een groot aantal leads op sociale media gegenereerd worden. Dit zal met de gerichte targeting voor een zeer individuele ervaring. Hierbij komt de grotere marketingbudgetten, waardoor de doelgroep van Modern Citizens NL zich sneller aangesproken zal voelen door de advertentie.

WO (weaknesses & opportunities): Modern Citizens NL heeft geen strategie rond het genereren van leads vanwege de overgang van brand. Hierbij zit de opportunity dat bedrijven meer te besteden hebben. Dit geeft dus kans om meer nieuwe leads. Hier kan op ingespeeld worden met een strategie rond leadgeneratie. Deze strategie kan vormgegeven worden met de kans om leadgeneratie aan te pakken via betaalde linkedin campagnes, aangezien hier het grootste aantal leads op sociale media gegenereerd worden. Ook is op LinkedIn het grootste deel van de relevante data over de doelgroep bekend, zoals job title en bedrijf, waardoor gericht getarget kan worden en de kans benut kan worden om een gepersonaliseerde advertentie aan te bieden. Dit biedt ook de mogelijkheid om de merkbekendheid binnen de doelgroep te verhogen.

ST (strengths & threats): Modern Citizens NL heeft een waardepropositie die zeer goed inspeelt op de behoefte van de klant. Hiertegenover staat echter wel dat andere marketing agency's veel grotere budgetten hebben, waardoor de mogelijkheden om de wensen van de klant te vervullen groot zijn. Het is daarom belangrijk om de waardepropositie van Modern Citizens NL goed naar voren te laten komen in de lead generatie strategie.

WT (weaknesses & threats): Modern Citizens NL moet een strategie ontwikkelen rond leadgeneratie, om niet volledig overrompeld te worden door de grote agency's met enorme budgetten. Dit is van vitaal belang om als agency in leven te blijven.


Bijlage 16: Transcript Interview Stefan Hendrikx

Stefan Hendrikx | STROOM 0:06
Dat heb ik niet gezien, denk ik nee, volgens mij niet.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
0:08
Nee, geen problemen nee. Nou ja, Ik ben in ieder geval onderzoek aan het doen naar eigenlijk de lead generatie van modern Citizens. En daarbij is eigenlijk naar voren gekomen. Er zijn Natuurlijk samengaan met de UK dat er eigenlijk nog geen strategie verder is in hoe we nou onze lied willen genereren, dus dus niet van binnenuit in candid, ook niet extern. En eigenlijk is er uit mijn gesprekken onder andere met Danny gekomen dat dat stroomt heel relevant is in het genereren van leads. Dat is vaak.


Stefan Hendrikx | STROOM
0:16
Ja.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
0:42
Dat wij vaak aangehaakt worden, dat dat heel belangrijk voor ons is en vandaar wilde ik graag met jou eigenlijk spreken om gewoon ja een beetje te bespreken. Wat wat fijn is voor jullie in communicatie. Wat vooral van ons nodig is, dat soort dingen eigenlijk.


Stefan Hendrikx | STROOM
0:45
Ja goed.

Rick Warmerdam | Modern Citizens 0:56
En.


Stefan Hendrikx | STROOM
0:56
Ja.
Ja snap ik ja.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
0:58
Gewoon concrete ideeën daarin zien, aangezien jullie gewoon hele belangrijke partner zijn. Natuurlijk.


Stefan Hendrikx | STROOM
1:04
Ja ja ja ja nee, dat klinkt hartstikke hartstikke logisch.
En, want je hebt gewoon een aantal vragen of is het gewoon een open gesprek of wat dus?

Rick Warmerdam | Modern Citizens 1:11
Ja.
Nee hoor, Ik heb een aantal vragen voorbereid en op basis daarvan kunnen we Natuurlijk altijd verder gaan, maar.


Stefan Hendrikx | STROOM
1:17
Ja tuurlijk ja.
Ja, nee, Dat is goed hoor en kijk, Ik ben niet degene die zeg maar per se.
De LEADER is of zo, maar deletes als eerste binnenhaalt, Maar ik heb Natuurlijk wel vaker met positieve gevallen sinds dan samengewerkt. En Als je dan bijvoorbeeld bepaalde signalen krijgt van Ik denk van, hé, dit zou iets kunnen zijn voor MC om ze aan te haken dan ja, zeker dus op die manier denk ik wel dat we een heel eindje kunnen komen.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
1:46
Precies nou, Daarom wil ik ook graag het gesprek.


Stefan Hendrikx | STROOM
1:49
Ja top.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
1:51
Ja allereerst dan een beetje eigenlijk hoe. Hoe gaat het dan in werking? Want wat ik van Danny begreep is dat wij dan vaak aangehaakt worden als jullie inderdaad een kans zien, maar hoe hoe? Hoe komt dat eigenlijk tot stand?


Stefan Hendrikx | STROOM
2:01
Ja.
Ja, het verschilt Natuurlijk een beetje per zeg, maar wat voor een soort mogelijkheid Het is, want je kan ook wel eens hebben dat je 1 1 1 potentiële klant hebt die een soort ja aanbesteding uitschrijft waar je dus als als stroom zijnde of als mannen zitten ze op kan reageren. Een voorbeeld daarvan is dat je bijvoorbeeld dat wij het media stuk doen dat we daar een een verhaal opschrijven van hoe wij denken dat wij voor die klant het beste media kunnen gaan invullen, Maar dat we ook zien dat ze vragen hebben naar create.
Of naar de social stuk of bijvoorbeeld naar TikTok en? Ja, dan dan denken we Natuurlijk automatisch aan aan jullie altijd ook even kijkende, want Er zijn soms ook bepaalde beperkingen. Misschien is er al een creatief bureau of hebben ze al een voorkeur voor een bureau of of is er al een aanbesteding geweest waar andere bureaus op zijn meegegaan? Andere creatieve bureaus dus maar.
Ja dan als die mogelijkheid Er is, dan denken we Natuurlijk aan jullie om jullie daarop aan te haken, zodat je bij schrijft dan het media stuk. Jullie als MC zijnde kunnen dan aanvullen op op het creatieve stuk of op het social stuk. Ja, Dat is een mogelijkheid. Het kan ook zijn dat je het tegelijk aan vliegt, dus dat we een ja een holistisch plan maken waarin media en creatie echt ze maar Samen gevoegd wordt, Maar het verschilt echt per.
Per klant en en soms kan het ook gewoon zijn dat we al een bestaande klant hebben waar we al Misschien meerdere jaren media voor inzetten, Maar dat zijn dan op een duur denken van op een merk. Steeds meer signalen van oké. Ze zijn niet blij met hun huidige creatieve bureau. Of ze hebben vragen over TikTok bijvoorbeeld. Laatst zat ik met Universe en die hadden ja, hé, we horen nu in het binnen het bedrijf heel veel over TikTok en. We maken ook wel eens filmpjes ervoor. Ja en dan dan gaan wij Natuurlijk aan denken van, hé, daar hebben jullie dan bijvoorbeeld twee voor.
Dan zien we op die manier een linkje daar naartoe.

Rick Warmerdam | Modern Citizens 4:02
Oké.
OK, nee, heel interessant en en qua qua Indië samenwerking. Wat zijn dan echt de de de succesfactoren dus? Wat zorgt ervoor dat die samenwerking echt succesvol is?


Stefan Hendrikx | STROOM
4:14
Ja dat hangt Natuurlijk een beetje af van Van wat we neerzetten qua qua campagne qua strategie. Het is Natuurlijk ja, de klant moet eindstand aangaan op het verhaal wat wij met ze delen, dus wij moeten de juiste strategie voor het merk of voor de klant kunnen vinden en die die kunnen koppelen, dus zowel met media als met creatie. Dus Dat is het allerbelangrijkste. Zij moeten erop aangaan wat wij met ze delen. Maar goed, dan kan je Natuurlijk wel gewoon een aantal kaders voor opzetten van dat je.
Goed de vragen lezen en zorgen dat je als er een bepaald document is meegeleverd dat je dat document nagaat van oké is dit allemaal beantwoord. Zijn er geen losse eindjes, kan de klant en wat is de klant dan? Een vraag zou hebben over punten, een â, hoe kunnen we dat dan weer goed tackelen dat je dat al meeneemt in je in je presentatie of in je document en daarbuiten om is Natuurlijk ook gewoon belangrijk dat en dat die kans heb je niet altijd. Dat hangt een beetje af, Maar dat ik klanten goed gevoel krijgt bij wie?
Wie jullie als MC zijnde, dus als zijn meeting hebben met Danny, dat Danny zich goed voorstelt en dat hij inspeelt op punten waarvan we weten dat de klant dus moeite mee heeft, zoals de klant denkt van probeer al een jaar met TikTok iets te doen. Maar het lukt maar niet en het lukt maar niet dat Danny dan een voorbeeld gaat geven van hoe zij voor weet ik veel Shell een hele vette strategie hebben ontwikkeld waar ze van nul naar 10.000 volgers zijn gegaan en of interacties, noem maar op.
Maar dat is echt variërend per per ja klant. Hoe dat een succes kan worden, maar in ieder geval ja, Er zijn bepaalde dingen waar je wel gewoon voor kan zorgen dat je daar goed in bent. Dus goed verzorgd. Een goede relatie met met de persoon beetje aan dat soort dingen.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
6:05
Oké en en qua communicatie vanuit monistische zuid wat wat is dan belangrijk voor jou of voor jullie om om en welke informatie is echt relevant om dan die die samenwerking aan te kunnen gaan? Zijn er bepaalde dingen die echt ja goed zijn om te weten.


Stefan Hendrikx | STROOM
6:22
Vanuit jullie?

Rick Warmerdam | Modern Citizens 6:24
Ja.


Stefan Hendrikx | STROOM
6:25
Nou ja sowieso Natuurlijk gewoon goed om te weten dat er beschikbaarheid is binnen binnen. Jullie zien we dat er Mensen zijn die wel dedicated dan ruimte vrij kunnen maken om mee te denken en mee te schrijven waar nodig of ruimte hebben om meetings te houden. Dus fysiek kan dat zijn of online. Weet je dat Mensen daar?
Dat we weten dat jullie daar open voor staan en de ruimte ook voor hebben. Niet dat ze bijvoorbeeld in Q 4 wegen waar het heel druk is en Iedereen weinig tijd heeft dat ja eens dat eigenlijk Niemand het echt uitkomt, waardoor je ook dan een half plan krijgt waar ja Niemand heel blij van wordt en het Alleen maar extra tijd kost.
Dus Dat is belangrijk en ja, verder kijk. We kennen Natuurlijk op zich wel ja, net Als we weten wat wat Danny kan en weet dat hij als eerste wordt aangehaakt, maar is Misschien ook goed om te weten wat andere Mensen binnen jullie team kunnen.
En wanneer we bijvoorbeeld hun ook kunnen aanhaken? Maar goed, daar is Danny Natuurlijk ook voor, want die kent het team beter dus.
Ja lastig om te zeggen wat we echt aan informatie van jullie nodig hebben. Het is gewoon meer op het moment dat we aan jullie denken, dan moeten we jullie ja kunnen inschakelen. Dat is het belangrijkste.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
7:40
Ja precies en en oké en qua qua communicatie. Ik weet niet of jullie de social update ook krijgen of zoiets is. Zijn er bepaalde dingen die wij vanuit ons eigenlijk naar jullie?
Ja aan jullie sturen?


Stefan Hendrikx | STROOM
7:54
Ja.
Ja net als die die zien wel eens op LinkedIn die trend updates hè? Die Danny en Nathy volgens mij doen en nog wat andere ja.

Rick Warmerdam | Modern Citizens 8:02
Ja.


Stefan Hendrikx | STROOM
8:04
Ja sowieso interessant om voor jullie wat meer mee te krijgen van wat zijn de updates? Wat zien jullie, wat zijn kansen voor het aankomende jaar? Weet je wel dat soort dingen? Dat is altijd altijd goed om mee te krijgen dat wij ons een beetje kunnen verbreden in ja, dan kunnen we nog vaker als een klant is. Op Misschien denkt van oh ja, daarvoor kunnen we jullie ook aanhaken of dit hebben we ook gezien wat een kans zou zijn.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
8:28
Oké en een qua kanalen die we daarvoor kunnen gebruiken, is dat dan? Is LinkedIn dan het handigst of ook mail of wat anders?


Stefan Hendrikx | STROOM
8:35
Ik zou zeggen dat het in principe een mail het handigst, want dan krijg je Natuurlijk gewoon echt direct binnen.
En anders LinkedIn inderdaad? Ja, ja, die twee kanalen.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
8:44
OK.
En ja met andere partners, jullie werken Natuurlijk nog met met veel meer seinen daar bepaalde best practices die we echt kunnen leren op. Op dit vlak is er.
Daar iets waar iemand veel beter in is.


Stefan Hendrikx | STROOM
8:54
Ja.
Consistentie is Natuurlijk wel belangrijk.
Gewoon, zeg Maar dat je ja niet per se wekelijks, maar wel Misschien maandelijks dan bijvoorbeeld een update maakt van dit zien we en hier liggen kansen en let hierop, Dat is ja, Dat is fijn. En ja, verder moet niet een een heel verhaal zijn dat, want ja, beetje wel, je wilt er gewoon openen even snel doorheen lezen en weer verder.
Dus dat zijn belangrijke dingen, net zoals je zo mild dus uitstuurt.
Verder.
Ja niet niet per se? Nee.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
9:33
Oké nou ja verder verder heb ik op dit moment niet echt meer vragen. Het is in ieder geval gewoon heel belangrijk om van jullie Point of view te zien en dat mee te nemen dus.


Stefan Hendrikx | STROOM
9:43
Ja.
Ja.
Oké mooi ja nee inderdaad. Ik denk dat de meeste denk ik wel besproken zijn en Het is Natuurlijk echt niet een een juiste manier of of ja, dus dat maakt het wat lastiger, maar op zich is het ja net zo'n mail, zo'n update Dat is fijn. En ja, we weten in principe jullie wel te vinden wanneer nodig.
En ja de praktijk moet ook gewoon meer Laten zien van oke Als we dan een keer Samen wat aanvliegen, dat dat dan ook een een succes is en dat we daarin vertrouwen hebben dat we van elkaar aan kunnen? Ja, dat Dat is het belangrijkste wat ik wat Ik kan meegeven.


Rick Warmerdam | Modern Citizens
10:20
Oké, helemaal goed, nou, heel erg bedankt voor je tijd, in ieder geval dan.


Bijlage 17: Transcript Interview Naji Bazzi

Rick Warmerdam:
We zijn nu natuurlijk in de fase waarin we vooral ideeën moeten bedenken voor een full-funnelstrategie via de kanalen die we bij Modern Citizens hebben. Daarbij willen we marketingmedewerkers met beslissingsbevoegdheid over de inzet van een agency bereiken.

Ik heb de afgelopen tijd een gesprek gehad met een expert over klantinstroom. Nu is het eigenlijk een beetje de vraag aan jou, als opdrachtgever, om nog wat verdere ideeën of verdiepingen aan te dragen. Mijn vragen gaan daar vooral over.

Naji Bazzi:
Ja.

Rick Warmerdam:
Dus ja, er zijn een aantal inzichten uitgekomen uit de gesprekken. Die liggen denk ik al redelijk voor de hand en zijn dingen waar we zelf ook al op uitkwamen, zoals het gebrek aan consistentie in onze aanpak. Daar kunnen we op inspelen.

Verder kwam naar voren dat vooral e-mail en LinkedIn de voornaamste kanalen zijn voor onze doelgroep.

Naji Bazzi:
Ja.

Rick Warmerdam:
En dan, afhankelijk van de bedrijven: zoeken we mensen die in een eenmanszaak werken? Nee, ik denk dat we ons moeten richten op mensen met wat meer medewerkers.

Naji Bazzi:
Precies. Dat zijn dan bedrijven vanaf 100 medewerkers, bij wijze van spreken. We kunnen daar wel iets voor op papier zetten. Denk aan mensen die beslissingsbevoegd zijn en bij redelijk grote bedrijven werken. Grote bedrijven zijn vaak ook bereid meer uit te geven.

Rick Warmerdam:
Oké. Nu we echt richting een strategie gaan, die nog volledig moet worden uitgewerkt: is er iets bekend over beschikbare budgetten?

Naji Bazzi:
Daar is zeker wat voor beschikbaar. Dat is het voordeel van zoekcampagnes: we kunnen flexibel omgaan met het budget, of dat nu €200 of €300 is. Dat kunnen we al inzetten. Als het heel specifiek moet, moeten we dat even checken, maar er is zeker wat mogelijk.

Rick Warmerdam:
Top. Verder, qua KPI's: wanneer is dit voor jou als opdrachtgever succesvol? Het is natuurlijk ingewikkeld om direct concrete leads te verzamelen, maar dat blijft wel het doel.

Naji Bazzi:
Ik zou het al mooi vinden als er echt een lead of interesse uitkomt. Dit is de eerste keer dat we een test draaien via paid media. Als iemand contact opneemt of een leadformulier invult, afhankelijk van de vorm, is dat al waardevol. Natuurlijk niet als we daar bijvoorbeeld €20.000 voor uitgeven, maar dat lijkt me logisch.

Rick Warmerdam:
Nee, precies.

Naji Bazzi:
We zullen ook een mediaplan maken waarin we verwachtingen vastleggen.

Rick Warmerdam:
Oké.

Naji Bazzi:
Het belangrijkste is om te denken vanuit de doelgroep: wat vindt de klant belangrijk? Welke kanalen gebruiken ze? We gaan er vanuit dat ze op LinkedIn zitten, maar welke content en teksten kunnen hen triggeren om contact op te nemen? Dat is een belangrijke tussenstap.

Rick Warmerdam:
Ja.

Naji Bazzi:
Het uiteindelijke doel is dat ze contact opnemen of een offerte aanvragen, afhankelijk van hoe je het noemt. We moeten hier goed over nadenken vanuit het perspectief van de klant.

Rick Warmerdam:
Oké.

Naji Bazzi:
Dat lijkt me een belangrijke oefening.

Rick Warmerdam:
Verder heb ik persoonlijk geen vragen meer. Zijn er nog dingen die jij belangrijk vindt waar ik aan moet denken als ik de strategie formuleer?

Naji Bazzi:
Het belangrijkste is om te denken hoe we dit zo effectief mogelijk kunnen invullen. We moeten bijvoorbeeld onderzoeken wat voor zoektermen onze doelgroep gebruikt. Daar zijn tools voor beschikbaar, en die voorbereiding moet gewoon goed zijn.

Rick Warmerdam:
Helder.

Naji Bazzi:
Als de voorbereiding goed is, kunnen we effectief te werk gaan.

Rick Warmerdam:
Oké, dan is dat het voor nu.

Naji Bazzi:
Ja, laten we hiermee aan de slag gaan.

Bijlage 18: Transcript Interview Kevin Eggink

Rick: [00:00:00] We zijn hier vandaag even voor een kort interviewgesprek over eigenlijk mijn onderzoek. Ik denk dat je al het een en ander erover hebt gezien. Ik had natuurlijk in de meetingaanvraag ook al wat gezegd maar daar gaan we zo in duiken. Maar even allereerst voordat we beginnen, misschien handig om jezelf nog even officieel voor te stellen.

Kevin: Nou, ik ben Kevin Eggink. Ik ben ongeveer al 2,5 jaar werkzaam bij Modern Citizens, voorheen Positive. Daarvoor nog Daily Dialogues als junior Paid Media Specialist. Ik hou mezelf bezig met het opzetten van campagnes monitoren, reporting. Eigenlijk alles wat bij het stukje Paid Media komt kijken. Ik ben hier ook begonnen als stagiair en zo doorgegroeid tot junior.

Wie weet wat de toekomst verder brengt. Dat ben ik

Rick: eigenlijk. Vanuit jouw functie en expertise wilde je dus graag als expert [00:01:00] aanhaken in mijn onderzoek. Het onderzoek is oorspronkelijk gefocust op de lead-generatie van Modern Citizens, nou zitten we nu wat verder in het onderzoek en in deze fase wil ik eigenlijk vooral ideeën gaan creëren.

Ik ben er eigenlijk op uitgekomen dat sinds onze samengang met de eticist in Engeland, Nog geen strategie hebben bepaald binnen Modern Citizens wat we nou echt aan lead generatie willen doen, welke kanalen, wie we willen bereiken en wat voor content. En aangezien jij daar vaker al naar gekeken hebt voor Een hele rij aan klanten wilde ik het daar graag over hebben.

Om te beginnen willen we dus graag een full funnel strategie ontwikkelen. Ik denk dat het handig is om aan het begin te beginnen, hoe kunnen we nou echt Awareness voor ons bedrijf creëren? Wat zijn daarin relevante tools?

Kevin: Wat ik vaak zie, ik zit [00:02:00] natuurlijk ook vaak wel eens op LinkedIn. Ik ben wel vaak op de hoogte ik probeer op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes in de markt et cetera.

Dan kom je toch weer op blogs zoals Frankwatching, dat soort blogs, waar gewoon relevante nieuwtjes worden gedeeld. Dus ik denk dat het voor ons als bedrijf ook handig is om onze Daarop zichtbaar te maken, dus dit kan zijn in de vorm van artikelen schrijven en op zowel LinkedIn als blogs als Frankwatching.

Dat hebben in verleden wel eens gedaan, maar daarin mist dus ook een stukje consistentie. Dit doen we af en toe, dan weer een paar maanden niet, dan weer een paar maanden wel. Dus het is goed om daar gewoon consistent elke week een artikel te schrijven vanuit verschillende hoeken vanuit ons bedrijf Zodat we ook een beetje een stukje tough leadership kunnen toe-eigenen in de markt En dit laat natuurlijk ook zien aan eventuele potentiële klanten dat wie wij zijn, dat wij de expertise hebben.

En dit [00:03:00] verlaagt de drempel natuurlijk ook al om voor die klanten naar ons te komen.

Rick: En de doelgroep hebben we natuurlijk gedefinieerd naar marketing medewerkers die ook de bevoegdheid hebben om een marketing in te inschakelen of daar contactpersoon van kunnen zijn. Is dit ook de doelgroep die dan op die kanalen die je noemt dus van die blog sites of LinkedIn, Die daar vooral te vinden?

Kevin: Ik denk het zeker wel. Kijk als je kijkt naar LinkedIn bijvoorbeeld, LinkedIn werkt natuurlijk net als met andere social media kanalen met een bepaald algoritme. Hoe meer je zelf in een branche zit dus je zit in de marketingbranche, dan krijg natuurlijk veel meer gerelateerde Marketing dingen te zien die met jouw brandje hebben te maken.

Als ik zelf op LinkedIn zou zitten dan zie ik geen artikelen over automonteurs of noem maar op. Dus de mate de brand waarin je werkt die dingen zie je ook voorbij komen op LinkedIn. En ik denk ook dat voor marketing specifiek dat het altijd wel heel interessant is om op de [00:04:00] hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes.

Wat er allemaal gaan is in de markt dus ik denk ook zeker dat die doelgroep ook op zoek gaat naar relevante artikelen, om te kijken wat gebeurt er nou allemaal, een beetje die kant op.

Rick: Oké en dan, je noemt eigenlijk al enigszins een beetje kort, maar qua content dan, als we mensen willen bereiken, je zegt dus vooral je kennis uitdragen, is dat het meest relevant of zijn er nog andere manieren waarop we...

Om het zelf naar buiten te kunnen dragen.

Kevin: Als we puur kijken naar een stukje organisch, dan is het echt je kennis naar buiten brengen. Dus via wat ik zeg, LinkedIn of artikelen schrijven. Maar los daarvan, als mensen dan meer willen weten over ons, is het misschien handig om daarin een bijbehorende searchcampagne te draaien of een stukje paid in te gaan zetten, zodat we toch weer on top of de Google resultaten komen.

Wat onze positie daarin eigenlijk wel weer [00:05:00] versterkt. Dus je wilt dan eigenlijk gewoon de awareness creëren door middel van organisch dingen in te gaan zetten. En misschien ook al een stukje peet. En daarnaast wil je dat gaan onderbouwen met een searchcampagne, waardoor mensen eerder op je website komen en waardoor je wat betrouwbaarder overkomt.

Rick: Oké en als we dan dat bereik kunnen genereren, als mensen dan daadwerkelijk interesse hebben in ons bedrijf ze leren ons kennen, hoe kunnen wij hen dan verder in de funnel nog steeds bereiken en langzaamaan? Bij het rekken naar het worden van een klant?

Kevin: Ik denk dat daar voornamelijk het accountteam bij komt kijken.

Dus zodra wij die leads eventueel binnen hebben verzameld, dan ligt die taak natuurlijk bij het accountteam om daar verder op in te gaan. Maar om die leads echt te kunnen verzamelen is het misschien ook handig om Een stukje retargeting in te [00:06:00] zetten, op basis van de awareness campagne die wij gedraaid hebben bijvoorbeeld.

Dus je ziet dat zoveel mensen hebben de website bezorgd die willen we weer opnieuw gaan retargeten met een nieuwe campagne. Om gegevens achter te laten en zodra ze hun gegevens dan eenmaal hebben achtergelaten dan komt daar het accountteam bij kijken. Om daar verder op in te gaan.

Rick: En qua content, over het algemeen is het natuurlijk awareness, consideration en een actionfase.

Qua content moeten we dan iets anders inzetten in de considerationfase? Is dat vergelijkbaar met awareness, alleen dan dus op een andere manier de targeting?

Kevin: Ja, enigszins denk ik dat wel. Ik denk niet dat je heel veel aan moet passen aan de content. Ik denk voornamelijk de targeting en de copy zelf, als we echt images gaan draaien of video's.

Dan is het handig om binnen de consideration fase echt een duidelijke call to action te hebben. Dat de consument echt [00:07:00] aanspreekt of de potentiële consument echt aanspreekt om voor ons te kiezen.

Rick: En als we echt richting de action gaan, dus echt leads binnen halen zijn er manieren voor binnen Advertising, waar jij natuurlijk een expert bent, zijn er opties om daar dat makkelijk te maken voor degenen die we met die campagne bereiken?

Waar zij bijvoorbeeld, kunnen ze ergens gegevens achterlaten?

Kevin: Ja ik denk dat het sowieso goed is om eerst jouw doelgroep goed te definiëren. Dus wie willen we bereiken? Dat doe je natuurlijk al in het begin van die awareness fase. Gaan we al kijken van oké wie willen we bereiken? Welke kant gaan we op? En op die manier ga je steeds meer funnelen.

Dus je gaat in de consolidation fase target je eigenlijk al wat smaller mensen die wat geïnteresseerder zijn en dan kom je bij de action laag aan en dan ga je nog smaller mensen die echt wel geïnteresseerd zijn en die wil je uiteindelijk dat ze hun leads binnenhalen. En dit kan je bijvoorbeeld doen door meerdere campagnes te draaien.

Denk bijvoorbeeld aan een [00:08:00] LinkedIn lead ad. Is ook goed om te kijken waar die doelgroep nou eigenlijk zit, welk kanaal. Het zal voornamelijk LinkedIn zijn en daarbij behoorlijk een extra Google campagne die die LinkedIn campagne weer ondersteunt. Stel mensen die gaan jouw bedrijf opzoeken op Google, dan wil je toch weer dat je hoger in de

Rick: resultaten komt.

En die LinkedIn, je zegt een lead ad, hoe werkt dat dan precies Kunnen mensen op LinkedIn zelf hun gegevens achterlaten?

Kevin: Ja, dus je hebt net zoals op Facebook heb je lead ads. En dat betekent je hebt twee verschillende manieren van lead ads. Dus je hebt een lead ad waarbij je mensen naar de website linkt Daar kunnen mensen die hun gegevens achterlaten op de website, vaak zien we dat deze drempel al wel iets te hoog is.

Dus wat je ook kan doen is een lead ad binnen LinkedIn opzetten, waarom mensen gelijk binnen LinkedIn, hoeven ze het platform niet te verlaten, hun gegevens kunnen invullen en weer door kunnen scrollen. En dit levert ons natuurlijk weer nieuwe leads op en daar kunnen we [00:09:00] weer mee verder op verder

Rick: gaan.

En qua uitwerking, dit zijn allemaal verschillende ideeën qua uitwerking echt om dit ook concreet op papier te krijgen. Ik hoor vaak, dat is ook uit mijn eigen onderzoek gekomen, dat een mediaplan of een mediastrategie Daarin handig is, hoe zie jij dat dan in een tijdframe van een maand hoe kan zoiets opgebouwd worden?

Kevin: Ja, inderdaad denk ik goed om van tevoren goed te definiëren wie we willen bereiken, welke kanalen we inzetten Welke kanalen we willen inzetten en op basis daarvan een mediaplan op te stellen. Stel je begint met, ik wil doelgroep X bereiken en doelgroep X zit op deze kanalen, bijvoorbeeld LinkedIn, dan is het wel goed om daar awareness full funnel te gaan draaien.

En bijbehorend is ook een Google campagne om die mensen nog extra dat setje te [00:10:00] geven. En dit kan je inderdaad meenemen in het mediaplan waarbij je dus eerst een weekje, als je zegt een maand, zou ik zeggen eerst een weekje of twee weken awareness, want je wilt best wel ruim beginnen, grote doelgroep bereiken en dit steeds meer funderen in de overige twee weken die je nog hebt voor consideration en action en die search die wil je eigenlijk over de hele maand laten lopen.

Rick: Oké ik ga hiermee aan de slag Heel bedankt voor je inzicht. Is het mogelijk om, zodra ik een strategie of een eerste prototype heb ontwikkeld om nog jouw feedback daarop te ontvangen zodat ik weer verder kan ontwikkelen?

Kevin: Jazeker, dat is zeker mogelijk. Laat weten als je verder nog hulp nodig hebt of vragen, dan ben

Rick: ik daar.

Yes nou heel erg bedankt voor de tijd en voor de goede inzichten en dan ga ik hier weer mee verder. Nou geen probleem.


Bijlage 19: SEA concurrenten

Bijlage 20: Prototype versie 1


Bijlage 21: Prototype versie 2

Aangepast mediaplan


Bijlage 22: Prototype versie 3

Toevoeging Content LinkedIn & Keywords Google

Bijlage 23: Resultaten overall LinkedIn Video Ad

Bijlage 24: Resultaten A/B Test LinkedIn Video Ad

Bijlage 25: Resultaten Totaal Google Search

Bijlage 26: Resultaten Branded Google Search

Bijlage 27: Resultaten Non-Branded Google Search

Bijlage 28: Negative Search Keywords Google Search

Bijlage 29: Resultaat LinkedIn Lead Gen ad

Portfolio Rick Warmerdam | CE: Sportmarketing & Management | 2024 
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin