Waarde Creëren

LLO Waarde Creëren

Op basis van onze analyse uit Koers Bepalen zijn we tot het volgende reframed problem gekomen: 'Hoe kan Allteamsports medewerkers van sportscholen uit een premium segment met bevoegdheid over de inzet van een partner rond sportkleding bereiken binnen de awareness fase?'.

Dit reframed problem is tot stand gekomen op basis van marktonderzoek, waarin we vaststelden dat sportscholen in het premium segment behoefte hebben aan bedrukte en gepersonaliseerde sportkleding, zonder daar zelf veel arbeid in te steken. Echter bleken zij nog niet bekend met Passa Teamsports. Om dit probleem aan te pakken, hebben wij in de Ideate fase verschillende perspectieven ingezet om mogelijke oplossingen te verzamelen. Deze hebben we geëvalueerd en op basis daarvan een keuze gemaakt wat we gaan testen. Het doel was om een oplossing te vinden die haalbaar, relevant en vernieuwend zou zijn voor Passa Teamsports. Hierdoor zullen wij waarde creëren.

We hebben ideeën verzameld vanuit vijf verschillende invalshoeken: opdrachtgever, doelgroep, experts, best practices binnen de markt, en onze eigen inbreng. Hiermee hebben wij veel verschillende perspectieven gekozen die ieder een eigen visie hadden op het reframed problem en hoe hiermee waarde gecreëerd kon worden.

Opdrachtgever

We zijn gestart met een brainstormsessie op locatie bij de opdrachtgever. Deze sessie leverde drie hoofdsporen op als mogelijke oplossingsrichtingen: e-mailmarketing, LinkedIn en telefonische benadering van potentiële klanten. (Bijlage 8 – Brainstormsessie Opdrachtgever)

Doelgroep

Om input vanuit de doelgroep te verzamelen, hebben we field research gedaan in de vorm van interviews. In totaal hebben wij vijf interviews afgenomen met eigenaren en managers van premium sportscholen. Uit deze gesprekken bleek allereerst dat persoonlijke communicatie door deze doelgroep sterk gewaardeerd wordt. Standaardmails en algemene telefoontjes worden door hen vaak genegeerd, terwijl berichten die zijn afgestemd op hun en hun specifieke situatie als waardevol en professioneel worden gezien. Daarnaast gaven meerdere geïnterviewden aan dat zij actief zoeken naar potentiële kledingpartners via zoekmachines zoals Google. Dit laat het belang zien van online vindbaarheid, bijvoorbeeld via een landingspagina die specifiek is ingericht op hun behoeften. (Bijlage 9 – Interviews Doelgroep)

Expert

Om meer inzicht te krijgen in effectieve marketingstrategieën binnen de B2B-sector, hebben we een interview gehouden met Kevin Eggink, een marketingexpert van agency Modern Citizens NL. Hij gaf aan dat personalisatie een cruciale rol speelt in het hedendaagse marketing. Volgens hem is de hoeveelheid onpersoonlijke reclame dusdanig groot, dat alleen op maat gemaakte communicatie nog echt impact heeft. Hij benadrukte bovendien dat LinkedIn, zeker bij een beperkt advertentiebudget, zeer geschikt is om organisch bereik en vertrouwen op te bouwen binnen een zakelijke doelgroep. (Bijlage 10 – Interview Expert)

Best practices

We hebben onderzocht hoe andere leveranciers in de sportsector, zoals aanbieders van sportvoeding of fitnessapparatuur, sportscholen benaderen. Deze analyse is uitgevoerd aan de hand van deskresearch. Hieruit bleek dat bedrijven in deze sector veel gebruikmaken van strategieën die de drempel tot contact verlagen. Voorbeelden hiervan zijn het aanbieden van gratis samples, het opzetten van landingspagina's gericht op specifieke doelgroepen en het inzetten van contentmarketing via blogs en zoekmachineoptimalisatie. (Bijlage 11 – Best Practices)

Eigen inbreng

Samen met mijn projectpartner hebben we een brainstormsessie gehouden met behulp van de mindmap-methode. Tijdens deze sessie hebben we verschillende ideeën bedacht, die grotendeels overeenkwamen met de inzichten uit andere invalshoeken. Zo kwamen ook hier de inzet van LinkedIn, het sturen van gepersonaliseerde e-mails en het bouwen van een doelgroepgerichte landingspagina als opties naar voren. (Bijlage 7 – Brainstormsessie eigen inbreng)

Selectie ideeën

Na het verzamelen van alle ideeën zijn deze gezamenlijk met de opdrachtgever geëvalueerd aan de hand van een NUF-test, waarin ideeën zijn beoordeeld op nieuwheid, uitvoerbaarheid en functionaliteit (Bijlage 12 – NUF-test). Hieruit kwamen twee oplossingen naar voren als het meest relevant en haalbaar:

  1. Het ontwikkelen van een gepersonaliseerde e-mailcampagne.
  2. Het inzetten van LinkedIn via de persoonlijke profielen van de accountmanagers van Passa Teamsports.

Beoogde waarde

De gepersonaliseerde e-mailcampagne maakt het mogelijk om op korte termijn meerdere potentiële klanten binnen de doelgroep te bereiken. Door in de boodschap direct in te spelen op de situatie van de ontvanger en deze te voorzien van een duidelijke call-to-action, verwachten we meer betrokkenheid. Deze aanpak is bovendien vernieuwend, realistisch, en uitvoerbaar binnen de situatie van Passa Teamsports, waarin weinig tot geen middelen beschikbaar zijn.

Het inzetten van LinkedIn via de persoonlijke profielen sluit eveneens goed aan bij de doelgroep. Door connecties te vormen met de relevante personen binnen sportscholen en regelmatig waardevolle content te delen, wordt het bereik van Passa Teamsports vergroot op een organische en geloofwaardige manier. Deze aanpak vraagt weinig financiële middelen, maar draagt op lange termijn bij aan een versterkte online positionering en merkvertrouwen.

Beide oplossingen zijn afgestemd op de communicatievoorkeuren van premium sportscholen en passen bij de identiteit van Passa Teamsports: persoonlijk, laagdrempelig en gericht op samenwerking. Daarbij hebben in de keuze voor de oplossingen rekening gehouden met de beperkte financiële middelen. Hierdoor zijn we creatief geweest in het kiezen van de oplossingen, en hebben we bewust gekozen om een ietwat onconventionele strategie van e-mailmarketing in te zetten in de awareness-fase (Bijlage 6.4 – Financiële onderbouwing).

Stakeholders

Tijdens het proces hebben we nauw samengewerkt met de opdrachtgever, Djamila en Walter. In verschillende sessies is het reframed problem gezamenlijk aangescherpt en zijn de uiteindelijke keuzes gemaakt op basis van de verzamelde inzichten. Door hun actieve betrokkenheid is er draagvlak gecreëerd voor de gekozen oplossingsrichtingen.

Ook de doelgroep zelf is in dit proces nadrukkelijk meegenomen. Door hun input leidend te maken in het ontwerpproces, zijn oplossingen ontwikkeld die hen echt aanspreken. In plaats van algemene communicatie, wordt nu gekozen voor gerichte en persoonlijke benadering. Hierdoor voelen sportschoolhouders zich serieus genomen als potentiële klant.

De inzichten van de expert en de best practices uit de markt bevestigen dat deze aanpak niet alleen uitvoerbaar is, maar ook goed aansluit bij de branche.

Conclusie

De ideate fase heeft geleid tot twee oplossingen die uitvoerbaar, relevant en doelgroepgericht zijn. Door verschillende invalshoeken en zowel kennis van de markt en de theorie in te zetten, hebben wij een oplossing kunnen vormen die niet alleen leidt tot awareness, maar ook bijdraagt aan de langetermijnpositionering van Passa Teamsports binnen het premiumsegment van de sportscholen.

Eigen bijdrage groep

In de ideate fase ben ik verantwoordelijk geweest voor het leggen van contact met de expert. Ik heb tijdens het voeren van de interviews het overgrote deel van de afname gedaan. Ook was ik verantwoordelijk voor de communicatie met de opdrachtgever en heb ik de brainstormsessie die wij met ze hebben gehouden geleid. 

Portfolio Rick Warmerdam | CE: Sportmarketing & Management | 2024 
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin